Што се колачиња?

На нашата веб-страница користиме колачиња. Колачето претставува мала датотека којашто се состои од букви и бројки што се запишуваат на Вашиот компјутер. Колачињата не зачувуваат лични податоци, како што се Вашето име или адреса. Кога следниот пат ќе ја посетите нашата страница, колачињата ни дозволуваат да го препознаеме Вашиот пребарувач. Колачињата може да ги зачувуваат Вашите преференции и други информации, но не можат да ги читаат Вашите податоци или информации од Вашиот тврд диск или, пак, да читаат други зачувани датотеки за колачиња од други страници. Може да го наместите Вашиот веб-прелистувач да ги одбива колачињата, за што може подетално да се информирате преку нашата Политика за колачиња

Политиката за колачиња
logo
  • МК
  • EN
  • AL
  • За Народната банка
    • Поставеност, овластувања и организација на Народната банка
    • Органи на Народната банка
    • Совет на Народната банка
      • Седници на Советот
      • Начин на работа на Советот на Народната банка
    • Извршен одбор
    • Гувернер
    • Вицегувернери
    • Комитети
    • Корпоративно управување
    • Цели и задачи
    • Транспарентност
    • Односи со јавноста
      • Соопштенија за печат
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
        • 2014
        • 2013
      • Говори
      • Интервјуа
      • Известувања
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
      • Слободен пристап до информации од јавен карактер
      • Овластено лице за прием на пријави од укажувачи
      • Офицер за заштита на личните податоци
      • Соработка
    • Организациска шема
    • Стратегија
    • Програма за работа
    • Меѓународни односи
      • Односи со ЕУ
        • Претпристапна помош
          • Соопштенија
          • Презентации и говори
        • Билтени за проекти
      • Односи со меѓународни финансиски институциии
      • Техничка соработка
    • Конференции
      • Конференција на високо ниво
      • Деветта меѓународна истражувачка конференција
        • Фотогалерија
      • 15. конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Vienna Initiative – Full Forum (22-24 March 2023), Skopje
        • Соопштенија
        • Фотогалерија
      • 14. конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Осма меѓународна истражувачка конференција
      • Јубилеј 30 години монетарна самостојност
      • Работилница: Најдобрите практики за управување со човечките ресурси во банкарскиот систем во Република Северна Македонија, 10-11 ноември 2021 година
      • Виртуелна регионална работилница за статистика во организација на Народната банка на Република Северна Македонија, 11 декември 2020 година
      • 11-та Конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Седма меѓународна истражувачка конференција
      • Меѓународна конференција на високо ниво за монетарна политика и управување со финансиски средства (Мериот Хотел Скопје), 16. Февруари 2018 година
      • Десетта јубилејна конференција за плaќања и пазарна инфраструктура
      • Свечено одбележување на јубилејот по повод 25 години од монетарното осамостојување на Република Македонија
      • Шеста меѓународна истражувачка конференција
      • Петта меѓународна истражувачка конференција
      • Работната група на БИС за Монетарната политика во Централна и Источна Европа
      • Прв регионален форум на Источна Европа и Централна Азија за финансиска вклученост
      • Четврта меѓународна истражувачка конференција: "Справување со структурните ригидности во контекст на ефективноста на трансмисијата на монетарната политика"
      • Трета регионална конференција за финансиска едукација за Европа и Централна Азија
      • Трета меѓународна истражувачка конференција: "На патот кон заздравување и одржлив раст во променетото глобално окружување"
      • Втора меѓународна истражувачка конференција на тема: "Поставеноста на политиките и глобалното опкружување: нов консензус од кризата?"
      • Конференција по повод на одбележувањето 20 години од монетарното осамостојување на Република Македонија
      • Отворање на заеднички Јавен информативен центар на Светска банка и НБРМ
      • 23 Годишна конференција на Групацијата на банкарски супервизори од централна и источна Европа (БСЦИЕ)
      • Конференција: Конкурентноста на земјите на Југоисточна Европа и предизвиците на патот кон ЕУ
      • Работилница: Цените на храната и инфлацијата
      • Работилница: Проблеми во мерењето на инфлацијата
      • Работилница на тема: Енергетска потрошувачка во РМ и нејзиниот ефект врз билансот на плаќања
      • Јубилеј 60 години Централно - банкарски активности во Република Македонија
      • Работилница: Високото ниво на готовите пари во оптек во Република Македонија
    • Годишна награда
    • Финансиска едукација
    • Музеј
    • Библиотека и архив
    • Кариера во Народната банка
      • Народната банка како работодавач
      • Вработување во Народната банка
      • Практична работа во Народната банка
    • Донации
  • Монетарна политика
    • Поставеност на монетарната политика
    • Извршен одбор за монетарната политика
    • Спроведување на монетарната политика
      • Операции на отворениот пазар
        • Аукции на благајнички записи
        • Аукции на репо-трансакции
        • Дефинитивни трансакции
      • Задолжителна резерва
      • Расположливи депозити
      • Расположлив кредит преку ноќ
      • Интрадневен кредит
      • Ликвидносна состојба на банкарскиот систем
    • Промени на основната каматна стапка на Народната банка
  • Финансиски пазари
    • Аукции на благајнички записи
    • Меѓубанкарски пазар на депозити
      • Меѓубанкарска каматна стапка на пазар на депозити-СКИБОР (Skopje Interbank Offered Rate)
      • Меѓубанкарска каматна стапка на пазар на депозити-МКДОНИА (Macedonian Denar Overnight Index Average)
      • Тргување на меѓубанкарски пазар на депозити
    • Аукции на државни хартии од вредност
    • Девизен пазар
    • Секундарен пазар со хартии од вредност
    • Информации од меѓународните финансиски пазари
  • Финансиска стабилност
    • Што е финансиската стабилност и како се одржува?
    • Финансискиот систем во Република Северна Македонија
    • Податоци и показатели
      • Показатели за финансиската стабилност
      • Податоци и показатели за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
      • Преглед на зелени показатели
      • Календар на објавување на податоци за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
    • Поставеност на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
      • Соопштенија од Комитетот за финансиска стабилност
      • Стратегија за спроведување на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
      • Извештаи за Комитетот за финансиска стабилност
    • Дефиниција, опфат и цели на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
    • Улогата на Народната банка
    • Макропрудентни инструменти на Народната банка
      • Заштитни слоеви на капиталот
      • Мерки насочени кон кредитокорисниците
      • Други макропрудентни инструменти
      • Одлуки за поставеноста на макропрудентните инструменти на Народната банка
      • Макропрудентни извештаи
    • Публикации
      • Извештаи за финансиската стабилност
      • Извештаи за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
      • Анкетни истражувања
      • Анализи и работни материјали
      • Обрасци
    • Стрес-тестирање на банкарскиот сектор
  • Супервизија
    • Банкарска супервизија и регулатива
    • Законска регулатива
      • Лиценцирање
      • Адекватност на капиталот
      • Кредитен ризик
      • Ликвидносен ризик
      • Валутен ризик
      • Останати ризици
      • Супервизија и надзор
      • Сметководство, финансиски извештаи, објавување и ревизија
      • Заштита на потрошувачи при договори за потрошувачки кредити
      • Кредитен регистар
      • Останата регулатива
      • Супервизорски циркулари
      • Нацрт регулатива
        • Предлог регулатива за доставување податоци во системот ИСИДОРА
    • Банкарски систем на Северна Македонија
    • Организациона структура на супервизијата
    • Прашања и одговори
    • Прашања и одговори од девизното работење
    • Спречување перење пари и финансирање на тероризам
      • Стратешки документи
      • Закон и подзаконски акти за спречување перење пари и финансирање на тероризам
        • Закон за СППФТ
        • Подзаконски акти на Народната банка
      • Меѓународни организации и национални институции
      • Меѓународни стандарди
      • Презентации
  • Платни системи и платежните услуги
    • Македонска платежна инфраструктура
    • Улогата на Народната банка во платните системи
      • Надзорна улога
      • Стандарди за работа на платните системи
    • Регулатива за платните системи и платежните услуги
    • Платежни институции, институции за електронски пари и оператори на платни системи
      • Издавање дозволи
      • Регистри
    • Платежна статистика
    • Конференции, новости и публикации
    • Национален совет за платните системи
    • Порта за иновации
    • Споредете ги надоместоците за платежните услуги
  • Македонски пари
    • Книжни пари во оптек
    • Ковани пари во оптек
    • Ковани пари за колекционерски цели
    • Дизајн на новите полимерни пари
    • Листа на успешно тестирани машини
  • Статистика
    • Програма за статистички истражувања 2023 - 2027
    • Календар на објавување на податоци
    • Билтени
    • Монетарна статистика и статистика на каматните стапки
      • Монетарна статистика
      • Статистика на каматните стапки
    • Екстерни статистики
      • Платен биланс
      • Oфицијални девизни резерви и девизна ликвидност
      • Меѓународна инвестициска позиција
      • Директни инвестиции
        • Директни инвестиции - Движења
        • Директни инвестиции - Состојби
      • Портфолио инвестиции (КППИ)
      • Надворешно-трговска размена
      • Надворешен долг
      • Eфективен девизен курс (РЕДК)
    • Финансиски сметки
      • Статистика на финансиските сметки
      • Должнички хартии од вредност
    • СДДС Плус - Специјален систем за дисеминација на податоци плус
    • Основни економски показатели и цени на недвижности
    • Известувањa за потребите на статистиката
    • Соопштенија за печат
    • НБСтат - Статистички веб портал
  • Публикации
    • Годишни извештаи
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
      • 2003
      • 2002
      • 2001
      • 2000
      • 1999
      • 1998
      • 1997
      • 1996
      • 1995
      • 1994
      • 1993
      • 1992
    • Најнови макроекономски показатели
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
    • Квартални извештаи
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
    • Квартални извештаи за банкарскиот систем
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
    • Полугодишни извештаи (до 2010)
      • 2010
      • 2009
      • 2008
    • Анкетни истражувања
      • Aнкета за кредитна активност
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
      • Анкета за инфлациските очекувања (до јули 2017 година)
        • 2017
        • 2016
        • 2015
        • 2014
        • 2013
      • Анкета за инфлациските очекувања и очекувањата за движењето на реалниот БДП
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
    • Извештај за финансиска состојба на Народната банка
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • Истражување
      • Работни материјали
      • Анализи
      • Економски истражувања (2001-2004)
      • Клуб на истражувачи
        • 1 сесија 01.07.2011
        • 2 сесија 02.09.2011
        • 3 сесија 02.12.2011
        • 4 сесија 02.03.2012
        • 5 сесија 08.06.2012
        • 6 сесија 14.09.2012
        • 7 сесија 07.12.2013
        • 8 сесија 08.03.2013
        • 9 сесија 07.06.2013
        • 10 сесија 26.09.2013
        • 11 сесија 19.12.2013
        • 12 сесија 13.03.2014
        • 13 сесија 12.06.2014
        • 14 сесија 18.09.2014
        • 15 сесија 11.12.2014
        • 16 сесија 19.03.2015
        • 17 сесија 11.06.2015
        • 18 сесија 17.09.2015
        • 19. сесија 10.12.2015
        • 20. сесија 10.03.2016
        • 21. сесија 9.06.2016
        • 22. сесија 15.09.2016
        • 23. сесија 16.12.2016
        • 24. сесија 02.03.2017
        • 25. сесија 01.06.2017
        • 26. сесија 14.09.2017
        • 27. сесија 07.12.2017
        • 28. сесија 15.3.2018
        • 29. сесија 13.6.2018
        • 30. сесија 26.9.2018
        • 31. сесија 13.12.2018
        • 32. сесија 21.03.2019
        • 33. сесија 26.6.2019
        • 34. сесија 20.9.2019
        • 35. сесија 12.12.2019
        • 36. сесија 17.09.2020
        • 37. сесија 17.12.2020
        • 38. сесија 05.03.2021
        • 39. сесија 01.07.2021
        • 40. сесија 16.09.2021
        • 41. сесија 22.12.2021
        • 42. сесија 31.03.2022
        • 43. сесија 30.06.2022
        • 44. сесија 26.09.2022
        • 45. сесија 23.12.2022
        • 46. сесија 30.03.2023
        • 47. сесија 15.06.2023
        • 48. сесија 21.09.2023
        • 49. сесија 21.12.2023
        • 50. сесија 28.03.2024
        • 51. сесија 27.06.2024
        • 52. сесија 26.09.2024
        • 53. сесија 19.12.2024
        • 54. сесија 27.03.2025
      • Програма за истражувачка дејност
      • Аналитички прилози во кварталните извештаи
      • Збирки на трудови од конференции
      • Разно
    • Библиографии
    • Стратегии
  • Прописи
    • Закони
    • Одлуки
      • Одлуки од областа на операции на финансиските пазари
      • Одлуки од областа на девизното работење
      • Одлуки од областа на платните системи и платежните услуги
      • Одлуки од областа на статистиката
      • Одлуки од областа на трезорско работење
        • Управување со книжни и ковани пари
        • Издавање, пуштање во оптек и повлекување од оптек на книжни и ковани пари
      • Одлуки од областа на решавањето банки
      • Одлуки од областа на супервизијата
      • Одлуки врз основа на Законот за финансиска стабилност
      • Одлуки од областа на сметководството и финансиското известување
      • Одлука за видот и висината на надоместоците за услугите коишто ги дава Народната банка на Република Северна Македонија
      • Одлуки од областа на информатичката технологија
    • Упатства
      • Упатства од областа на операции на финансиските пазари
      • Упатства од областа на девизно работење
      • Упатства од областа на платните системи и платежните услуги
      • Упатства од областа на кредитни работи со нерезиденти
      • Упатства од областа на статистиката
      • Упатства од областа на супервизијата
      • Упатства од областа на трезорско работење
    • Циркулари
    • Регулатива за државни хартии од вредност
      • Примарен пазар на државни хартии од вредност
      • Секундарен пазар на државни хартии од вредност
    • Прописи и документи од монетарното работење во периодот на монетарното осамостојување
    • Интерна регулатива
      • Интерна регулатива од областа на корпоративното управување
  • Решавање банки
    • Решавање
    • Подготвителни активности
    • Инструменти за решавање
    • Минимална стапка на сопствени средства и дозволени обврски (МРЕЛ)
    • Фонд за решавање
    • Вреднување
    • Законска регулатива

(достапно само на англиски јазик)

SPEAKER: Maja Kadievska Vojnovikj, Vice Governor

TOPIC:  FINTECH AND DIGITAL TRANSFORMATION - “REGULATING AN ANONYMOUS WORLD”

EVENT: xCEEd FinTech Conference

DATE: 22-23 May, 2018 

LOCATION: Belgade, Serbia

 

  • FinTech Sector – General trends, current state in Macedonia, main challenges and risks and impact on central banks’ activity

FinTech is one of the fastest-growing sectors in the global financial services industry nowadays with total global venture investment in FinTech companies reaching high of $13.6 billion in 2016(KPMG, 2016).The highest number of FinTech service providers is in the payments, clearing and settlement category, followed by credit, deposit and capital-raising services (Basel Committee on the Banking Supervision Survey, 2016).

Research in the area (ATKearney & EFMA, 2013) points to several factors that define readiness for digitization in the banking sector such as: 1) the capacity of banks for innovation; 2) the stage of technological development where the country is located; 3) the level of competition in the sector; 4) culture of consumption; 5) demographic structure of the population;  6) degree of concentration in the banking sector; and 7) the existing regulation, which can promote or constrain emergence of new technological solutions.

On the other hand, there are some constraining factors that hamper digitalization in South East Europe, including Macedonia, such as: the negative effects that the financial crisis had on the ability of banks to innovate, and the local mentality of the population which still does not show a sufficient level of confidence in online activities.

Financial services industry in Macedonia is in essence still traditional, conservative industry, but is evolving. Banks strive to keep pace and fit in the new digital era by investing more and more funds in new products and financial innovations, as well as sponsoring software development conferences and new technologies.

This is supported by relatively solid infrastructure for digitization in Macedonia which is readily available at satisfactory level. For example, 76% of households in Macedonia had access to internet in 2017 vis-à-vis 85% in the EU. On average, bank deponents have two payment accounts in Macedonia. However, only 7% of payment accounts held by the households can be used for electronic payments, while this share is relatively higher in case of legal entities (29%). The latter initiated 51% of the credit transfer in an electronic way, while the households initiated electronically only 20% of their credit transfers in 2017. The companies usually initiate their payments by using computers, while households rely mainly on computers (92% of electronic credit transfers), mobile phones (7% of electronic credit transfers) and ATM (1% of electronic credit transfers). In comparative context with the EU members, we are lagging behind given that 91% of credit transfers were electronically initiated in the old EU members and 86% in the new EU member countries in 2016. Regarding digital channels used for ordering goods and services, internet shoppers in Macedonia increased by 5 p.p. during the last five years and reached 15% of the population that used internet in 2017. This is quite below the 57% of internet shoppers in the EU in 2017, according to the Eurostat. Internet shopping is becoming popular among all age groups, but the young internet users have the highest share of online shoppers among internet users.

In addition, the development of FinTech companies is expected in the coming period through further liberalization of payment transactions and the further trend of opening of the information systems of the banks towards this type of companies.

The absence of liberalization in payments industry can be treated as a factor that in a sense constrained digitalization in Macedonia in the past. This is expected to change with the new Law on payment services and systems which isunder procedure implementing PSD2, PAD, E-money 2, Settlement Finality Directive, IFR provisions and some provisions of Regulation on credit transfers and direct debit. The new law is expected to provide more stimulating environment for financial innovations allowing for new entrants to the market with innovative payments solutions, while establishing standards that will enhance the security and consumer protection.

 

  • Financial regulation – How to promote safe and secure financial innovations

A sound legal framework is important for private service providers to develop secure and efficient payment services and for authorities to keep the confidence of users in the regular functioning of the payment system.

The development of payment services is a continuously evolving dynamic process, driven by technological advances. Market players design new services that better adapt to users’ needs in order to expand their business. In doing so, they try to balance the new opportunities the market opens up with the financial regulation they have to comply with. However, private players want to maximize their profits and may not have the right incentives to reach a socially viable equilibrium.

In this sense the regulator monitors the development of the market and technological advances to be able:

  • to foster innovation (and better customer experience);
  • strike the right balance between security and efficiency;
  • adapt the regulation to new services;
  • put in place effective consumer protection measures;
  • ensure fair competition among market players;
  • avoid regulatory arbitrage.

The new regulatory framework in Macedonia which is in an advanced stage of drafting, aims at balancing safety and creativity. In order to protect consumers and maintain financial stability, the new framework envisages licensing regime for the non-banking payment service providers as well as an appropriate safeguarding measures for client’s funds. However, it supports the grow of start-ups in the Fintech sector by easing some of the regulatory requirements related to the initial capital, BCP, external audit etc. Moreover, it intends to allow already established companies or start-ups that aim to provide payment services to be involved in other business activities allowing them to diversify the business risk and freedom to grow. 

 

  • Open Banking – Benefits, challenges and risks

Digital disruption is the driver that enables banks to keep pace with customer demands. By adopting the right digital business model, banks can take advantage of open banking to unleash new business value. Being an open bank means operating like a platform company, with a business model that connects people and processes with assets and a technology infrastructure to manage internal and external users’ interactions. Open banking—a platform-based business approach— is a new way of how banks generate value, born out of the increasing pressures from regulations and competitors. Outside the banking domain, industry leaders like Google, Apple, Facebook, Amazon and Alibaba are unleashing technology’s power by developing platform-based business models and taking advantage of the strategies they enable. Since the beginning of 2018, sharing proprietary data with third parties is not an option for European banks, with PSD2 in the European Union. Investments are being made to make this a reality; almost $1 billion was invested in PSD2 enabled services in 2016 (up to 200 percent from 2015)[1].

In the core of Open banking are the application programming interfaces (APIs), which has also been used and facilitated by eBay starting in early 2000s, and also by technological giants like Google, Apple, Uber, and so on. Thus, banks could have similar benefits by adopting the APIs or the Open Banking concept. The emerging ecosystem of Bank & FinTech partnerships and collaborations i.e. Open Bank has paved the way for the data sharing economy, and a way banks to monetize their digital assets and data. Many open initiatives and government regulations open up access to the customer data banks hold on other businesses. Regulations such as Access-to-Accounts as part of PSD II and Open API (application programming interface) standards are paving the way for an open API ecosystem. Regulators in many other countries are also evaluating feasibility of open APIs with the aim to provide consumers with secure, less expensive, and easy-to-use financial services.

PSD2, as the most significant regulation, will arguably make the greatest impact in opening up bank-held customer account data to Account Information Service Providers. The ecosystem of open banking would be influenced by PSD2. Firstly, PSD2 does not mandate the creation of common API standards. This means that individual banks may make their data available through different technical standards. Secondly, PSD2 only opens up access to customer transactional data for specific institutions, which must also be regulated PSPs. Furthermore, the concept of platform is a crucial factor for open banking, whereas regarding financial industry, the phenomenon of platforms has to be further developed. For payments and personal information this is expected to gain traction through the PSD2, as third parties can engage in service provisioning without actually owning bank assets. Open Banking extends this concept further. From the customer’s point of view it means increased choice and control over financial assets, data and the service providers having access to this.

The big aim of Open Banking is to increase competition in the market by driving innovation in the quality of products and services that customers receive. The current account market has complex pricing, low customer switching, difficulties in comparing products and high charges on overdrafts. The outcome is that people are paying more for lower quality services than they need to. In 2016, Accenture conducted a research with consumers which showed that 85% of 18-24 year olds would trust third parties to aggregate their financial data. In contrast, 48% of 55-64 year olds were neutral or positive.[2] These figures already suggest that we will witness a battle for the customer relationship and data between banks and FinTech. The outcome of this battle will be crucial in determining the future of the bank models which will likely face several transition stages. At the current stage, the existing banks are under pressure by the FinTech to improve cost efficiency and the customer relationship. Given their market knowledge and good market positions, the existing banks may adapt relatively fast by adopting new technologies in close cooperation with the FinTech. In the future, banks and FinTech companies may strengthen their cooperation as joint ventures, partners or other type of structures where delivery of services to the clients is shared between them. However, it is not excluded that some of the existing banks will not survive the wave of technology-enabled disruption and are replaced by new technology-driven banks founded by FinTech and BigTech companies. In a more extreme scenario, which is not likely nowadays but may be viable in the very long run, banks are displaced by FinTech and BigTech companies and are no longer significant players on the market. In order to establish Open Banking in Macedonia, it is necessary to implement the best practices and regulations from European countries. Although our regulation is still in drafting process, our Banks are not passive in this field and are already undertaking activities for opening their IT systems with new interfaces and modules for interacting with customers and external companies.

The biggest challenge that can endanger this process are digital space attacks (cyberattacks) in this domain, which are a relevant threat with a high probability of happening.

The National Bank as a regulator is in charge of defining the framework for information security in our financial system. The task of our banks is to implement concrete safeguards on the technical, administrative and physical level based on performed analysis of risks from introduction and use of new services, which includes the risks of digital attacks.

In 2016, the National Bank conducted thematic control through the development of a tool whereby banks made their own assessments of the inherent risk and appropriately determined the activities that they needed to fulfill on different levels of readiness from attacks from the digital space (primary, secondary and advanced level of readiness).

 

  • Blockchain technology and impact on central banks’ activity

The potential of blockchain is immense and is an issue for the central banks as well. At retail level blockchain from Central bank perspective in regards to cryptocurrencies or Central bank cryptocurrencies (CBCCs) does not exist. However, the concept of a retail CBCC has been widely discussed by bloggers, central bankers and academics.

While CBCCs for retail payments remain at the conceptual stage, some central banks have completed proofs of concept for DLT-based applications. One of the reasons for the interest in DLT is that many central bank-operated wholesale payment systems are at the end of their technological life cycles. The systems are programmed in obsolete languages or use database designs that are no longer fit for purpose and are costly to maintain.

Project Jasper at the Bank of Canada (Chapman et al (2017)) and Project Ubin at the Monetary Authority of Singapore (MAS (2017)) and STELLA - a joint research project of the European Central Bank and the Bank of Japan simulate real-time gross settlement systems (RTGS) on a DLT platform.

The two projects Jasper and Ubin show that central bank money can be transferred on a distributed ledger in real time, in realistic volumes. Nevertheless, none of the current initiatives to update or replace existing wholesale payment systems are considering the adoption of DLT.

The ECB and the BOJ, in their role as operators of important market infrastructures services, decided to conduct in-depth experiments to determine whether specific existing functionalities of their respective payment systems could run in a DLT environment. Findings in relation to efficiency show that, with regard to the specific aspects of RTGS services tested to date, a DLT-based solution could meet the performance needs of current large value payment systems.

In conclusion, this joint effort of ECB and the BOJ has produced a thorough set of results that provide reasons to be optimistic with respect to the capabilities of DLT within payment systems. It is, however, important to bear in mind that this work has been conducted in a test environment; therefore, any assumptions regarding the capacity for DLT to be used in production should not be made from this report.

Both, the Bank of England (2017) and Bank of Canada (Ho, 2017)) conclude that DLT is not yet mature enough for current adoption. Yet most central banks that are considering modernizing their core payment infrastructure stress the need to make new systems inter-operable with future DLT platforms.

Looking beyond the immediate horizon, many industry participants see significant potential for DLT to increase efficiency and reduce reconciliation costs in securities clearing and settlement. One potential benefit of DLT-based structures is immediate clearing and settlement of securities, in contrast to the multiple-day lags that currently exist when exchanging cash for securities (and vice versa). Progress in this direction was recently achieved by a joint venture between the Deutsche Bundesbank and Deutsche Börse, which developed a functional prototype of a DLT based securities settlement platform that achieves delivery-versus-payment settlement of digital coins and securities (Deutsche Bundesbank (2016)).

Whether or not a central bank should provide a digital alternative to cash is most pressing in countries, such as Sweden, where cash usage is rapidly declining. But all central banks may eventually have to decide whether issuing CBCCs makes sense in their own context.

In making this decision, central banks will have to consider not only consumer preferences for privacy and possible efficiency gains – in terms of payments, clearing and settlement – but also the risks it may entail for the financial system and the wider economy, as well as any implications for monetary policy. Some of the risks are currently hard to assess. For instance, at present very little can be said about the cyber-resilience of CBCCs, something not touched upon in this short feature.

In this context, the current regulatory framework predate the emergence of FinTech companies. Therefore, it will certainly be changed and as a matter of fact it is already an evolving process in many countries, including Macedonia. This means that in the light of new FinTech risks, the current supervisory frameworks will evolve in a manner that ensures appropriate oversight of banking and non-banking service provider’s activity as well as new payment systems based on DLT solutions while avoiding innovation hindering. Different countries may follow different supervisory regimes, which includes direct oversight of the new market players, then establishing innovation hubs, accelerators and regulatory sandboxes.

 

  • The role of Regtech in enhancing regulatory and compliance challenges

Digital finance raises new risks and new areas of vulnerability might develop because of new financial products (virtual cryptocurrencies) and new technologies (distributed ledger based on anonymous users and on decentralized governance without accountability). Digital finance gives rise to an increasing number of financial players and eases cross-border transactions, which makes the monitoring of transactions more complex for financial institutions and public authorities. Finally, while new financial players are reshaping the financial sector, they may be outside the scope of banking sector regulation and subject to less stringent AML/CFT rules than are banks.

New technologies may support greater efficiency for staying compliant. Regtech companies are especially keen to provide banks with more effective ways to improve their compliance and risk management, through outsourcing or insourcing processes. They may open up opportunities for digital transformation of control and support functions within banks (risk, compliance, legal, finance, IT). Regtech could address a wide array of requirements related to regulatory reporting, financial crime, operational risk (including cyber-security and fraud detection), consumer protection and data protection regulation. Although there are many Regtech companies operating in developed countries, there are no examples of Regtech operating in Macedonia. Nevertheless, Macedonian banks and non-bank players are allowed to use services offered by Regtech companies operating globally in order to stay compliant with the rising regulatory requirements.



[1] “Open for Business – CHOOSING DIGITAL BUSINESS MODELS FOR BANKS TO DRIVE NEW GROWTH” – Accenture strategy
[2] Accenture Payments, Consumers’ initial reactions to the new services enabled by PSD2, 2016

 

Почетна За Народната банка Односи со јавноста Говори Вицегувернери (до 2018 година)
  • Поставеност, овластувања и организација на Народната банка
  • Органи на Народната банка
  • Совет на Народната банка
  • Извршен одбор
  • Гувернер
  • Вицегувернери
  • Комитети
  • Корпоративно управување
  • Цели и задачи
  • Транспарентност
  • Односи со јавноста
    • Соопштенија за печат
    • Говори
    • Интервјуа
    • Известувања
    • Слободен пристап до информации од јавен карактер
    • Овластено лице за прием на пријави од укажувачи
    • Офицер за заштита на личните податоци
    • Соработка
  • Организациска шема
  • Стратегија
  • Програма за работа
  • Меѓународни односи
  • Конференции
  • Годишна награда
  • Финансиска едукација
  • Музеј
  • Библиотека и архив
  • Кариера во Народната банка
  • Донации
  • A+
  • A-

{{Title}}

{{Intro}}
{{{Content}}}
{{#hasElements Images}}
{{#each Images}} {{#showInline ShowInGallery IsThumbNail}}
{{{dataImg this params="?width=886"}}}
{{/showInline}} {{/each}}
{{#each Images}} {{#showInline ShowInGallery IsThumbNail}}
{{{dataImg this params="?width=200&height=100"}}}
{{/showInline}} {{/each}}
{{/hasElements}}

ИНФЛАЦИЈА

 

КУРСНА ЛИСТА

Држава

Единицa валута

Среден курс во денари

EUR

Повеќе

КУРСНА ЛИСТА

за период: -

Држава Шифра Единицa валута Куповен курс во денари Среден курс во денари Среден курс во денари Продажен курс во денари

ОСНОВНИ КАМАТНИ СТАПКИ НА НАРОДНАТА БАНКА

Инструмент
Каматна стапка
Благајнички записи 

5,35%

Расположлив кредит преку ноќ
5,85%
Расположлив депозит преку ноќ
3,95%

Расположлив депозит на седум дена

4,00%

  
Промени на основната каматна стапка

Стапки на задолжителната резерва на банки

Обврски со договорна рочност до 2 години:
во домашна валута
8,0%
во домашна валута со валутна клаузула
100%
во странска валута
21%
Обврски со договорна рочност над 2 години: 

во домашна валута
0%
во домашна валута со валутна клаузула
100%
во странска валута
5%
 


Операции на финансиските пазари

Аукции на благајнички записи
Аукции на државни хартии од вредност
Аукции на репо трансакции


Референтна стапка за пресметување на стапката на казнената камата

5,55% 

  

5,55

Каматни стапки на денарски депозити без валутна клаузула

2,73% 

СКИБОР

Сите права задржани © 2017

Почитувани, доколку имате проблем со пристапување до веќе објавените податоци, ве молиме обратете се на телефонот за техничка поддршка: 3108 206. За останатите потреби телефонска централа 3108 108 | (контакт).

Народна банка на Република Северна Македонија
Следете нѐ

  • почетна
  • контакт
  • веб мапа
  • веб инфо
  • корисни врски
  • политика за приватност
  • политика за колачиња
  • ЧПП
  • ново на социјалните мрежи
  • огласи за продажба на имот/отстранување отпад