Што се колачиња?

На нашата веб-страница користиме колачиња. Колачето претставува мала датотека којашто се состои од букви и бројки што се запишуваат на Вашиот компјутер. Колачињата не зачувуваат лични податоци, како што се Вашето име или адреса. Кога следниот пат ќе ја посетите нашата страница, колачињата ни дозволуваат да го препознаеме Вашиот пребарувач. Колачињата може да ги зачувуваат Вашите преференции и други информации, но не можат да ги читаат Вашите податоци или информации од Вашиот тврд диск или, пак, да читаат други зачувани датотеки за колачиња од други страници. Може да го наместите Вашиот веб-прелистувач да ги одбива колачињата, за што може подетално да се информирате преку нашата Политика за колачиња

Политиката за колачиња
logo
  • МК
  • EN
  • AL
  • За Народната банка
    • Поставеност, овластувања и организација на Народната банка
    • Органи на Народната банка
    • Совет на Народната банка
      • Седници на Советот
      • Начин на работа на Советот на Народната банка
    • Извршен одбор
    • Гувернер
    • Вицегувернери
    • Комитети
    • Корпоративно управување
    • Цели и задачи
    • Транспарентност
    • Односи со јавноста
      • Соопштенија за печат
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
        • 2014
        • 2013
      • Говори
      • Интервјуа
      • Известувања
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
      • Слободен пристап до информации од јавен карактер
      • Овластено лице за прием на пријави од укажувачи
      • Офицер за заштита на личните податоци
      • Соработка
    • Организациска шема
    • Стратегија
    • Програма за работа
    • Меѓународни односи
      • Односи со ЕУ
        • Претпристапна помош
          • Соопштенија
          • Презентации и говори
        • Билтени за проекти
      • Односи со меѓународни финансиски институциии
      • Техничка соработка
    • Конференции
      • Конференција на високо ниво
      • Деветта меѓународна истражувачка конференција
        • Фотогалерија
      • 15. конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Vienna Initiative – Full Forum (22-24 March 2023), Skopje
        • Соопштенија
        • Фотогалерија
      • 14. конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Осма меѓународна истражувачка конференција
      • Јубилеј 30 години монетарна самостојност
      • Работилница: Најдобрите практики за управување со човечките ресурси во банкарскиот систем во Република Северна Македонија, 10-11 ноември 2021 година
      • Виртуелна регионална работилница за статистика во организација на Народната банка на Република Северна Македонија, 11 декември 2020 година
      • 11-та Конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Седма меѓународна истражувачка конференција
      • Меѓународна конференција на високо ниво за монетарна политика и управување со финансиски средства (Мериот Хотел Скопје), 16. Февруари 2018 година
      • Десетта јубилејна конференција за плaќања и пазарна инфраструктура
      • Свечено одбележување на јубилејот по повод 25 години од монетарното осамостојување на Република Македонија
      • Шеста меѓународна истражувачка конференција
      • Петта меѓународна истражувачка конференција
      • Работната група на БИС за Монетарната политика во Централна и Источна Европа
      • Прв регионален форум на Источна Европа и Централна Азија за финансиска вклученост
      • Четврта меѓународна истражувачка конференција: "Справување со структурните ригидности во контекст на ефективноста на трансмисијата на монетарната политика"
      • Трета регионална конференција за финансиска едукација за Европа и Централна Азија
      • Трета меѓународна истражувачка конференција: "На патот кон заздравување и одржлив раст во променетото глобално окружување"
      • Втора меѓународна истражувачка конференција на тема: "Поставеноста на политиките и глобалното опкружување: нов консензус од кризата?"
      • Конференција по повод на одбележувањето 20 години од монетарното осамостојување на Република Македонија
      • Отворање на заеднички Јавен информативен центар на Светска банка и НБРМ
      • 23 Годишна конференција на Групацијата на банкарски супервизори од централна и источна Европа (БСЦИЕ)
      • Конференција: Конкурентноста на земјите на Југоисточна Европа и предизвиците на патот кон ЕУ
      • Работилница: Цените на храната и инфлацијата
      • Работилница: Проблеми во мерењето на инфлацијата
      • Работилница на тема: Енергетска потрошувачка во РМ и нејзиниот ефект врз билансот на плаќања
      • Јубилеј 60 години Централно - банкарски активности во Република Македонија
      • Работилница: Високото ниво на готовите пари во оптек во Република Македонија
    • Годишна награда
    • Финансиска едукација
    • Музеј
    • Библиотека и архив
    • Кариера во Народната банка
      • Народната банка како работодавач
      • Вработување во Народната банка
      • Практична работа во Народната банка
    • Донации
  • Монетарна политика
    • Поставеност на монетарната политика
    • Извршен одбор за монетарната политика
    • Спроведување на монетарната политика
      • Операции на отворениот пазар
        • Аукции на благајнички записи
        • Аукции на репо-трансакции
        • Дефинитивни трансакции
      • Задолжителна резерва
      • Расположливи депозити
      • Расположлив кредит преку ноќ
      • Интрадневен кредит
      • Ликвидносна состојба на банкарскиот систем
    • Промени на основната каматна стапка на Народната банка
  • Финансиски пазари
    • Аукции на благајнички записи
    • Меѓубанкарски пазар на депозити
      • Меѓубанкарска каматна стапка на пазар на депозити-СКИБОР (Skopje Interbank Offered Rate)
      • Меѓубанкарска каматна стапка на пазар на депозити-МКДОНИА (Macedonian Denar Overnight Index Average)
      • Тргување на меѓубанкарски пазар на депозити
    • Аукции на државни хартии од вредност
    • Девизен пазар
    • Секундарен пазар со хартии од вредност
    • Информации од меѓународните финансиски пазари
  • Финансиска стабилност
    • Што е финансиската стабилност и како се одржува?
    • Финансискиот систем во Република Северна Македонија
    • Податоци и показатели
      • Показатели за финансиската стабилност
      • Податоци и показатели за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
      • Преглед на зелени показатели
      • Календар на објавување на податоци за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
    • Поставеност на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
      • Соопштенија од Комитетот за финансиска стабилност
      • Стратегија за спроведување на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
      • Извештаи за Комитетот за финансиска стабилност
    • Дефиниција, опфат и цели на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
    • Улогата на Народната банка
    • Макропрудентни инструменти на Народната банка
      • Заштитни слоеви на капиталот
      • Мерки насочени кон кредитокорисниците
      • Други макропрудентни инструменти
      • Одлуки за поставеноста на макропрудентните инструменти на Народната банка
      • Макропрудентни извештаи
    • Публикации
      • Извештаи за финансиската стабилност
      • Извештаи за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
      • Анкетни истражувања
      • Анализи и работни материјали
      • Обрасци
    • Стрес-тестирање на банкарскиот сектор
  • Супервизија
    • Банкарска супервизија и регулатива
    • Законска регулатива
      • Лиценцирање
      • Адекватност на капиталот
      • Кредитен ризик
      • Ликвидносен ризик
      • Валутен ризик
      • Останати ризици
      • Супервизија и надзор
      • Сметководство, финансиски извештаи, објавување и ревизија
      • Заштита на потрошувачи при договори за потрошувачки кредити
      • Кредитен регистар
      • Останата регулатива
      • Супервизорски циркулари
      • Нацрт регулатива
        • Предлог регулатива за доставување податоци во системот ИСИДОРА
    • Банкарски систем на Северна Македонија
    • Организациона структура на супервизијата
    • Прашања и одговори
    • Прашања и одговори од девизното работење
    • Спречување перење пари и финансирање на тероризам
      • Стратешки документи
      • Закон и подзаконски акти за спречување перење пари и финансирање на тероризам
        • Закон за СППФТ
        • Подзаконски акти на Народната банка
      • Меѓународни организации и национални институции
      • Меѓународни стандарди
      • Презентации
  • Платни системи и платежните услуги
    • Македонска платежна инфраструктура
    • Улогата на Народната банка во платните системи
      • Надзорна улога
      • Стандарди за работа на платните системи
    • Регулатива за платните системи и платежните услуги
    • Платежни институции, институции за електронски пари и оператори на платни системи
      • Издавање дозволи
      • Регистри
    • Платежна статистика
    • Конференции, новости и публикации
    • Национален совет за платните системи
    • Порта за иновации
    • Споредете ги надоместоците за платежните услуги
  • Македонски пари
    • Книжни пари во оптек
    • Ковани пари во оптек
    • Ковани пари за колекционерски цели
    • Дизајн на новите полимерни пари
    • Листа на успешно тестирани машини
  • Статистика
    • Програма за статистички истражувања 2023 - 2027
    • Календар на објавување на податоци
    • Билтени
    • Монетарна статистика и статистика на каматните стапки
      • Монетарна статистика
      • Статистика на каматните стапки
    • Екстерни статистики
      • Платен биланс
      • Oфицијални девизни резерви и девизна ликвидност
      • Меѓународна инвестициска позиција
      • Директни инвестиции
        • Директни инвестиции - Движења
        • Директни инвестиции - Состојби
      • Портфолио инвестиции (КППИ)
      • Надворешно-трговска размена
      • Надворешен долг
      • Eфективен девизен курс (РЕДК)
    • Финансиски сметки
      • Статистика на финансиските сметки
      • Должнички хартии од вредност
    • СДДС Плус - Специјален систем за дисеминација на податоци плус
    • Основни економски показатели и цени на недвижности
    • Известувањa за потребите на статистиката
    • Соопштенија за печат
    • НБСтат - Статистички веб портал
  • Публикации
    • Годишни извештаи
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
      • 2003
      • 2002
      • 2001
      • 2000
      • 1999
      • 1998
      • 1997
      • 1996
      • 1995
      • 1994
      • 1993
      • 1992
    • Најнови макроекономски показатели
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
    • Квартални извештаи
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
    • Квартални извештаи за банкарскиот систем
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
    • Полугодишни извештаи (до 2010)
      • 2010
      • 2009
      • 2008
    • Анкетни истражувања
      • Aнкета за кредитна активност
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
      • Анкета за инфлациските очекувања (до јули 2017 година)
        • 2017
        • 2016
        • 2015
        • 2014
        • 2013
      • Анкета за инфлациските очекувања и очекувањата за движењето на реалниот БДП
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
    • Извештај за финансиска состојба на Народната банка
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • Истражување
      • Работни материјали
      • Анализи
      • Економски истражувања (2001-2004)
      • Клуб на истражувачи
        • 1 сесија 01.07.2011
        • 2 сесија 02.09.2011
        • 3 сесија 02.12.2011
        • 4 сесија 02.03.2012
        • 5 сесија 08.06.2012
        • 6 сесија 14.09.2012
        • 7 сесија 07.12.2013
        • 8 сесија 08.03.2013
        • 9 сесија 07.06.2013
        • 10 сесија 26.09.2013
        • 11 сесија 19.12.2013
        • 12 сесија 13.03.2014
        • 13 сесија 12.06.2014
        • 14 сесија 18.09.2014
        • 15 сесија 11.12.2014
        • 16 сесија 19.03.2015
        • 17 сесија 11.06.2015
        • 18 сесија 17.09.2015
        • 19. сесија 10.12.2015
        • 20. сесија 10.03.2016
        • 21. сесија 9.06.2016
        • 22. сесија 15.09.2016
        • 23. сесија 16.12.2016
        • 24. сесија 02.03.2017
        • 25. сесија 01.06.2017
        • 26. сесија 14.09.2017
        • 27. сесија 07.12.2017
        • 28. сесија 15.3.2018
        • 29. сесија 13.6.2018
        • 30. сесија 26.9.2018
        • 31. сесија 13.12.2018
        • 32. сесија 21.03.2019
        • 33. сесија 26.6.2019
        • 34. сесија 20.9.2019
        • 35. сесија 12.12.2019
        • 36. сесија 17.09.2020
        • 37. сесија 17.12.2020
        • 38. сесија 05.03.2021
        • 39. сесија 01.07.2021
        • 40. сесија 16.09.2021
        • 41. сесија 22.12.2021
        • 42. сесија 31.03.2022
        • 43. сесија 30.06.2022
        • 44. сесија 26.09.2022
        • 45. сесија 23.12.2022
        • 46. сесија 30.03.2023
        • 47. сесија 15.06.2023
        • 48. сесија 21.09.2023
        • 49. сесија 21.12.2023
        • 50. сесија 28.03.2024
        • 51. сесија 27.06.2024
        • 52. сесија 26.09.2024
        • 53. сесија 19.12.2024
        • 54. сесија 27.03.2025
      • Програма за истражувачка дејност
      • Аналитички прилози во кварталните извештаи
      • Збирки на трудови од конференции
      • Разно
    • Библиографии
    • Стратегии
  • Прописи
    • Закони
    • Одлуки
      • Одлуки од областа на операции на финансиските пазари
      • Одлуки од областа на девизното работење
      • Одлуки од областа на платните системи и платежните услуги
      • Одлуки од областа на статистиката
      • Одлуки од областа на трезорско работење
        • Управување со книжни и ковани пари
        • Издавање, пуштање во оптек и повлекување од оптек на книжни и ковани пари
      • Одлуки од областа на решавањето банки
      • Одлуки од областа на супервизијата
      • Одлуки врз основа на Законот за финансиска стабилност
      • Одлуки од областа на сметководството и финансиското известување
      • Одлука за видот и висината на надоместоците за услугите коишто ги дава Народната банка на Република Северна Македонија
      • Одлуки од областа на информатичката технологија
    • Упатства
      • Упатства од областа на операции на финансиските пазари
      • Упатства од областа на девизно работење
      • Упатства од областа на платните системи и платежните услуги
      • Упатства од областа на кредитни работи со нерезиденти
      • Упатства од областа на статистиката
      • Упатства од областа на супервизијата
      • Упатства од областа на трезорско работење
    • Циркулари
    • Регулатива за државни хартии од вредност
      • Примарен пазар на државни хартии од вредност
      • Секундарен пазар на државни хартии од вредност
    • Прописи и документи од монетарното работење во периодот на монетарното осамостојување
    • Интерна регулатива
      • Интерна регулатива од областа на корпоративното управување
  • Решавање банки
    • Решавање
    • Подготвителни активности
    • Инструменти за решавање
    • Минимална стапка на сопствени средства и дозволени обврски (МРЕЛ)
    • Фонд за решавање
    • Вреднување
    • Законска регулатива

Деветта меѓународна истражувачка конференција

Почитуван претседателе Пендаровски, почитувани гувернери и говорници, господине Узан, ваши екселенции, претставници на академската заедница и медиумите, дами и господа,

Ми претставува огромно задоволство да ви посакам добредојде на нашата традиционална годишна истражувачка конференција, оваа година организирана во соработка со Комитетот за преобразување на Бретон Вудс.

Неодамнешните редица шокови се еден од најголемите стрес-тестови со кои се има соочено нашиот економски и финансиски систем, како и нашите општества во поновата историја. Затоа, оваа конференција има за цел донекаде да ги разјасни краткорочните и долгорочните макроекономски последици. Тука исто така спаѓаат и предизвиците при соодветното нагодување или дури и преобликување на макроекономските политики кои можеби ќе треба да се справуваат со менувањето на економските односи на трајна основа, укажувајќи на тоа дека можеби влегуваме во нов, а не дека ќе се вратиме во стариот свет.

Пандемијата, енергетскиот шок, војната во Украина, сето ова доведе до исклучително сложени и неизвесни макроекономски услови. Се соочуваме со забавување на растот и веројатно на долгорочниот потенцијал за раст, од една страна, и нагло зголемување на инфлацијата, од друга страна, која иако следи надолна патека, се предвидува дека во околу 90% од економиите со стратегија на целење на инфлацијата ќе остане повисока од целното ниво дури и следната година[1]. Сепак, што се однесува до проекциите, со оглед на големината на нагорните ревизии на инфлацијата, се чини дека моделите за проектирање не се соодветно опремени за да ја доловат оваа променлива реалност и невиденото ниво на неизвесност, иако сме свесни дека, како што вели познатиот економист Галбрајт, „економската наука не е егзактна наука… најголемата грешка во економската наука е кога на економијата се гледа како на стабилна, непроменлива структура“.

На овој брз премин од ниска кон висока инфлација централните банки одговорија со брз премин од стимулативна кон рестриктивна монетарна политика. Бевме сведоци на најсинхронизираното и најагресивното глобално затегнување на монетарната политика во последните 5 децении. Без сомнение, ова може негативно да влијае на и онака бавното закрепнување по пандемијата и да разоткрие одредени ранливости во финансиските системи. Сепак, не треба да ги заборавиме клучните лекции од 70-тите и 80-тите години, дека премногу бавното и премногу „меко“ поместување наложува последователно затегнување кое ќе биде по многу повисока цена и со повисок „коефициент на жртвување“ – поголемо изгубено економско производство за повторно закотвување на инфлациските очекувања и намалување на инфлацијата.

Значи, несомнено, стабилизирањето на инфлацијата претставува приоритет, но кој е оптималниот микс на политиките за да го постигнеме тоа без притоа значително да се зголемат веќе забележливите трошоци за реалната економија и без да се поткопа финансиската стабилност? Ова особено во услови кога сложена група фактори, вклучително и засилените притисоци од платите, ги обликуваат инфлациските движења.

Се чини дека досега загубата на глобалното производство е голема. Во последните 4 години, светскиот БДП е помал за 3,5 п.п. во споредба со предвидувањата пред пандемијата, а во економиите во развој, вклучително и во Западен Балкан, загубата е уште поголема (5 п.п. и 4 п.п. од БДП, соодветно). И тоа не е сè, бидејќи среднорочните проекции укажуваат на натамошно забавување на динамиката на раст, која се очекува да остане далеку под историскиот просек од двете децении пред пандемијата (3,8%). Исто така, овие сценарија не ги одразуваат можните длабоки ефекти од деглобализацијата и ризиците од климатските промени. Иако процените за цената на фрагментацијата се разликуваат, во некои сценарија таа може да го намали глобалниот реален увоз за 30%[2], со поизразени ефекти кај малите економии во развој поради нивната поголема зависност од надворешната трговија и финансиите и поголемите јазови во технологијата и знаењето.

Овие прашања се повеќе од значајни за економиите од Западен Балкан каде глобализацијата делува како „локомотива“ на доходовната конвергенција, која се удвои во последните две децении, но останува ниска на 40% од нивото на доходот во ЕУ. Ова јасно ја нагласува потребата од забрзана наместо забавена глобална интеграција поткрепена со засилено спроведување на структурните реформи.

Сега дозволете ми подетално да се осврнам на последиците на новото окружување со растечки каматни стапки врз финансиските системи.

Брзите промени во монетарната политика, иако оправдани, ако не се управуваат соодветно, може да ги зголемат ризиците по финансиската стабилност. Историски гледано, глобалните циклуси на зголемување на каматните стапки честопати се совпаѓаат со финансиските потреси. Емпириски гледано, една неодамнешна студија[3] покажува дека зголемувањето на основната каматна стапка за 1 п.п. ја зголемува веројатноста за финансиска криза за 2 п.п. Во сегашниот контекст, овој ризик е секако значаен бидејќи затегнувањето се случува по долг период на ниски каматни стапки, погоден за преземање поголем ризик во банкарскиот, и уште повеќе во небанкарскиот финансиски сегмент. Всушност, неодамнешниот банкарски потрес во САД и Швајцарија е моќен потсетник дека монетарното затегнување може да има значителни последици врз финансиската стабилност, особено ако е неочекувано, брзо, следува по долг период на стимулативна монетарна политика и ако е во комбинација со послаби системи за управување со ризиците, прудентна регулатива и супервизорски надзор.

Ова секако го покренува прашањето за можна размена помеѓу ценовната и финансиската стабилност, или таканаречената појава на „финансиска доминација“ каде што загриженоста за финансиската стабилност го ограничува маневарскиот простор на монетарната политика. За избегнување на финансиската доминација потребни се два важни предуслови. Првиот е постоење на силни биланси на банкарскиот систем, што се соодветно подготвени за управување со порастот на каматните стапки. Вториот предуслов се однесува на расположливоста на ефикасни инструменти за финансиската стабилност, како макропрудентни инструменти насочени кон спречување на прекумерното преземање ризици, така и инструменти за решавање на проблематични банки без притоа да се загрози финансиската стабилност.

Што се однесува до капацитетот на банкарските системи во ЦИЈИЕ да ги апсорбираат можните загуби, се чини дека засега ризиците се сосема ограничени. Банките се соочија со неодамнешните многубројни кризи со силни заштитни слоеви на капиталот и висока ликвидност кои во целост се одржуваа, а во некои случаи дури и се зголемија. Најновите податоци покажуваат просечна стапка на адекватност на капиталот во целиот регион од 20% во просек, и стапка на ликвидност од близу 27%. И покрај послабата економска активност, квалитетот на кредитните портфолија останува силен, со стапки на нефункционални кредити под 4%, што е подобро во споредба со нивоата пред пандемијата. Сепак, нема простор за удобност, бидејќи преминот кон окружување со повисоки каматни стапки за подолг временски период секако би можело да разоткрие некои ранливости на финансиските системи и повторно да ја тестира нивната отпорност.

Зголемувањето на каматните стапки е меч со две острици за банките. Од една страна, може да помогне за зголемување на нивните заработки (бидејќи вообичаено трансмисијата на каматните стапки кај депозитите е послаба отколку кај кредитите), а со тоа и да ги зајакне капиталните позиции. Од друга страна, ја зголемува изложеноста на банките на таканаречените „скриени загуби“ кои произлегуваат од долгорочните должнички хартии од вредност кои се чуваат до достасување - како што беше случајот со Банката на Силиконската долина (каде половина од нејзините средства беа пласирани во такви хартии од вредност). Дополнително, каматниот ризик може да се претвори во кредитен ризик што би довел до акумулирање на нефункционални кредити и намалување на заработката.

Дали банките ќе бидат нето-добитници на краток рок, а уште поважно, на среден рок, ќе зависи од севкупното макро-финансиско окружување. А сегашното макро окружување е сложено, бидејќи зголемувањето на каматните стапки доаѓа во време на загубен момент на растот и продолжени инфлациски притисоци кои го оптоваруваат доходот на домаќинствата и претпријатијата и нивниот капацитет за отплата на долгот, во услови кога нивоата на долг се веќе зголемени.

И покрај тоа што долгот на домаќинствата во регионот од околу 28% од БДП се наоѓа под некои од праговите на ранливост, анализата на подеталните податоци укажува на внимателност бидејќи учеството на ранливите домаќинства е зголемено.

Ризикот од промена на каматните стапки може да биде уште поважен за претпријатијата бидејќи тие најмногу позајмуваат на релативно краток рок и со променливи каматни стапки. Анализата на ММФ[4] покажува зголемување на долгот под ризик (долгот на претпријатијата со стапка на покриеност на каматите <4) на 50% кај големите фирми и 70-80% кај малите и средни претпријатија во брзорастечките економии. Јасно е дека ризикот од несолвентност е зголемен, што се забележува преку сѐ поголемиот број на објави за стечај, којшто во регионот на ЕУ-ЦИЈИЕ е зголемен за 21%. Ова можеби делумно ја одразува нормализацијата од ниските нивоа постигнати за време на пандемијата, но исто така и фактот дека претпријатијата се соочуваат со потешкотии да ги издржат последиците од тројниот шок – високи трошоци за енергенти, работна сила и камати.

Ова нѐ  носи до вториот предуслов за избегнување на финансиска доминација, а тоа е постоењето на ефикасни макропрудентни алатки и алатки за решавање на банки. Трудот на БИС[5] во којшто се анализираат 157 монетарни епизоди на затегнување открива дека затегнувањето на макропрудентната политика – било пред или за време на монетарно затегнување, помага да се намали веројатноста од финансиски стрес, со што се зголемува просторот за маневар на централните банки во борбата против инфлацијата.

Дали регулаторите од регионот ги следеа овие насоки? Одговорот е да. Бевме сведоци на постојано подобрување на макропрудентните рамки, вклучувајќи активно користење на противциклични заштитни слоеви на капиталот и системски заштитни слоеви на капиталот, како и мерки за квалитетот на кредитната побарувачка од физичките лица.

Иако превенцијата е главната цел на макропрудентните алатки, треба да бидеме опремени и со соодветни инструменти за решавање на банки во случај ризиците да се остварат и да ја загрозат финансиската стабилност. Во периодот по глобалната финансиска криза, една од клучните области на регулаторни реформи беше решавањето на банките со проблеми во работењето, со главна цел воведување на концептот на решавање со сопствени извори на средства (издадени од страна на банките), наместо употреба на јавни средства за решавање банки.   Сепак, ова подразбира дека банките поседуваат такви инструменти или можат да ги обезбедат на пазарите на капитал, што претставува предизвик во економиите со недоволно развиени домашни пазари. Пристапувањето кон надворешните финансиски пазари исто така претставува предизвик особено во моментов кога глобалните финансиски пазари се затегнуваат, дури несразмерно повеќе за економиите во развој што е забележливо преку зголемувањето на каматниот распон.  Поопширно гледано, ефикасноста на рамката за решавање банки е под влијание не само на нејзината структура, туку и на окружувањето во кое се применува, вклучувајќи го правниот, судскиот систем и квалитетот на институциите. Излишно е да се каже дека оценките на економиите во развој во овие области навистина треба значително да се подобрат.

Да заклучам, борбата со инфлацијата претставува приоритет, но треба да бидеме обѕирни дека финансиската стабилност е исто така предуслов за стабилноста на цените. И покрај кризните епизоди, финансиските системи продолжија значително да растат, особено во економиите во развој, на тој начин стекнувајќи сѐ поголемо значење за доходовната конвергенција. Имајќи ги предвид новите ризици на хоризонтот како што се геоекономската фрагментација и климатските промени, верувам дека нивната улога ќе стане уште поважна.  Со цел да се избегне ризикот од финансиска доминација (размена помеѓу ценовна и финансиска стабилност) во услови на сѐ поголемо значење, но и сѐ поголеми ризици во финансиските системи, клучниот нареден чекор е натамошното зајакнување на нивната отпорност. 

Како што вели писателот Алан де Ботон: „Добрата половина од уметноста на живеењето е (градењето) отпорност“. Верувам дека овој цитат сосема илустративно ги објаснува минатите, но и идните напори на централните банкари, кои се неопходни во овој несигурен свет подложен на шокови. 

Ви благодарам.    



[1] World Economic Outlook Update, July 2023.

[2] Attinasi, M.-G., Boeckelmann, L. and Meunier, B. 2023. “The economic costs of supply chain decoupling”, Working Paper Series, No 2839, ECB.

[3] Schularick, M., Steege, L. T., and Ward, F. 2021. “Leaning against the Wind and Crisis Risk.” American Economic Review: Insights, 3 (2): 199-214.

[4] IMF GFSR, April 2023.

[5] Boissay F., Borio C., Leonte C., and Shim I. 2023. “Prudential policy and financial dominance: exploring the link.” BIS Quarterly Review, March 2023.

Почетна За Народната банка Односи со јавноста Говори Анита Ангеловска-Бежоска (2018-)
  • Поставеност, овластувања и организација на Народната банка
  • Органи на Народната банка
  • Совет на Народната банка
  • Извршен одбор
  • Гувернер
  • Вицегувернери
  • Комитети
  • Корпоративно управување
  • Цели и задачи
  • Транспарентност
  • Односи со јавноста
    • Соопштенија за печат
    • Говори
    • Интервјуа
    • Известувања
    • Слободен пристап до информации од јавен карактер
    • Овластено лице за прием на пријави од укажувачи
    • Офицер за заштита на личните податоци
    • Соработка
  • Организациска шема
  • Стратегија
  • Програма за работа
  • Меѓународни односи
  • Конференции
  • Годишна награда
  • Финансиска едукација
  • Музеј
  • Библиотека и архив
  • Кариера во Народната банка
  • Донации
  • A+
  • A-

{{Title}}

{{Intro}}
{{{Content}}}
{{#hasElements Images}}
{{#each Images}} {{#showInline ShowInGallery IsThumbNail}}
{{{dataImg this params="?width=886"}}}
{{/showInline}} {{/each}}
{{#each Images}} {{#showInline ShowInGallery IsThumbNail}}
{{{dataImg this params="?width=200&height=100"}}}
{{/showInline}} {{/each}}
{{/hasElements}}

ИНФЛАЦИЈА

 

КУРСНА ЛИСТА

Држава

Единицa валута

Среден курс во денари

EUR

Повеќе

КУРСНА ЛИСТА

за период: -

Држава Шифра Единицa валута Куповен курс во денари Среден курс во денари Среден курс во денари Продажен курс во денари

ОСНОВНИ КАМАТНИ СТАПКИ НА НАРОДНАТА БАНКА

Инструмент
Каматна стапка
Благајнички записи 

5,35%

Расположлив кредит преку ноќ
5,85%
Расположлив депозит преку ноќ
3,95%

Расположлив депозит на седум дена

4,00%

  
Промени на основната каматна стапка

Стапки на задолжителната резерва на банки

Обврски со договорна рочност до 2 години:
во домашна валута
8,0%
во домашна валута со валутна клаузула
100%
во странска валута
21%
Обврски со договорна рочност над 2 години: 

во домашна валута
0%
во домашна валута со валутна клаузула
100%
во странска валута
5%
 


Операции на финансиските пазари

Аукции на благајнички записи
Аукции на државни хартии од вредност
Аукции на репо трансакции


Референтна стапка за пресметување на стапката на казнената камата

5,55% 

  

5,55

Каматни стапки на денарски депозити без валутна клаузула

2,73% 

СКИБОР

Сите права задржани © 2017

Почитувани, доколку имате проблем со пристапување до веќе објавените податоци, ве молиме обратете се на телефонот за техничка поддршка: 3108 206. За останатите потреби телефонска централа 3108 108 | (контакт).

Народна банка на Република Северна Македонија
Следете нѐ

  • почетна
  • контакт
  • веб мапа
  • веб инфо
  • корисни врски
  • политика за приватност
  • политика за колачиња
  • ЧПП
  • ново на социјалните мрежи
  • огласи за продажба на имот/отстранување отпад