Што се колачиња?

На нашата веб-страница користиме колачиња. Колачето претставува мала датотека којашто се состои од букви и бројки што се запишуваат на Вашиот компјутер. Колачињата не зачувуваат лични податоци, како што се Вашето име или адреса. Кога следниот пат ќе ја посетите нашата страница, колачињата ни дозволуваат да го препознаеме Вашиот пребарувач. Колачињата може да ги зачувуваат Вашите преференции и други информации, но не можат да ги читаат Вашите податоци или информации од Вашиот тврд диск или, пак, да читаат други зачувани датотеки за колачиња од други страници. Може да го наместите Вашиот веб-прелистувач да ги одбива колачињата, за што може подетално да се информирате преку нашата Политика за колачиња

Политиката за колачиња
logo
  • МК
  • EN
  • AL
  • За Народната банка
    • Поставеност, овластувања и организација на Народната банка
    • Органи на Народната банка
    • Совет на Народната банка
      • Седници на Советот
      • Начин на работа на Советот на Народната банка
    • Извршен одбор
    • Гувернер
    • Вицегувернери
    • Комитети
    • Корпоративно управување
    • Цели и задачи
    • Транспарентност
    • Односи со јавноста
      • Соопштенија за печат
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
        • 2014
        • 2013
      • Говори
      • Интервјуа
      • Известувања
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
      • Слободен пристап до информации од јавен карактер
      • Овластено лице за прием на пријави од укажувачи
      • Офицер за заштита на личните податоци
      • Соработка
    • Организациска шема
    • Стратегија
    • Програма за работа
    • Меѓународни односи
      • Односи со ЕУ
        • Претпристапна помош
          • Соопштенија
          • Презентации и говори
        • Билтени за проекти
      • Односи со меѓународни финансиски институциии
      • Техничка соработка
    • Конференции
      • Конференција на високо ниво
      • Деветта меѓународна истражувачка конференција
        • Фотогалерија
      • 15. конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Vienna Initiative – Full Forum (22-24 March 2023), Skopje
        • Соопштенија
        • Фотогалерија
      • 14. конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Осма меѓународна истражувачка конференција
      • Јубилеј 30 години монетарна самостојност
      • Работилница: Најдобрите практики за управување со човечките ресурси во банкарскиот систем во Република Северна Македонија, 10-11 ноември 2021 година
      • Виртуелна регионална работилница за статистика во организација на Народната банка на Република Северна Македонија, 11 декември 2020 година
      • 11-та Конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Седма меѓународна истражувачка конференција
      • Меѓународна конференција на високо ниво за монетарна политика и управување со финансиски средства (Мериот Хотел Скопје), 16. Февруари 2018 година
      • Десетта јубилејна конференција за плaќања и пазарна инфраструктура
      • Свечено одбележување на јубилејот по повод 25 години од монетарното осамостојување на Република Македонија
      • Шеста меѓународна истражувачка конференција
      • Петта меѓународна истражувачка конференција
      • Работната група на БИС за Монетарната политика во Централна и Источна Европа
      • Прв регионален форум на Источна Европа и Централна Азија за финансиска вклученост
      • Четврта меѓународна истражувачка конференција: "Справување со структурните ригидности во контекст на ефективноста на трансмисијата на монетарната политика"
      • Трета регионална конференција за финансиска едукација за Европа и Централна Азија
      • Трета меѓународна истражувачка конференција: "На патот кон заздравување и одржлив раст во променетото глобално окружување"
      • Втора меѓународна истражувачка конференција на тема: "Поставеноста на политиките и глобалното опкружување: нов консензус од кризата?"
      • Конференција по повод на одбележувањето 20 години од монетарното осамостојување на Република Македонија
      • Отворање на заеднички Јавен информативен центар на Светска банка и НБРМ
      • 23 Годишна конференција на Групацијата на банкарски супервизори од централна и источна Европа (БСЦИЕ)
      • Конференција: Конкурентноста на земјите на Југоисточна Европа и предизвиците на патот кон ЕУ
      • Работилница: Цените на храната и инфлацијата
      • Работилница: Проблеми во мерењето на инфлацијата
      • Работилница на тема: Енергетска потрошувачка во РМ и нејзиниот ефект врз билансот на плаќања
      • Јубилеј 60 години Централно - банкарски активности во Република Македонија
      • Работилница: Високото ниво на готовите пари во оптек во Република Македонија
    • Годишна награда
    • Финансиска едукација
    • Музеј
    • Библиотека и архив
    • Кариера во Народната банка
      • Народната банка како работодавач
      • Вработување во Народната банка
      • Практична работа во Народната банка
    • Донации
  • Монетарна политика
    • Поставеност на монетарната политика
    • Извршен одбор за монетарната политика
    • Спроведување на монетарната политика
      • Операции на отворениот пазар
        • Аукции на благајнички записи
        • Аукции на репо-трансакции
        • Дефинитивни трансакции
      • Задолжителна резерва
      • Расположливи депозити
      • Расположлив кредит преку ноќ
      • Интрадневен кредит
      • Ликвидносна состојба на банкарскиот систем
    • Промени на основната каматна стапка на Народната банка
  • Финансиски пазари
    • Аукции на благајнички записи
    • Меѓубанкарски пазар на депозити
      • Меѓубанкарска каматна стапка на пазар на депозити-СКИБОР (Skopje Interbank Offered Rate)
      • Меѓубанкарска каматна стапка на пазар на депозити-МКДОНИА (Macedonian Denar Overnight Index Average)
      • Тргување на меѓубанкарски пазар на депозити
    • Аукции на државни хартии од вредност
    • Девизен пазар
    • Секундарен пазар со хартии од вредност
    • Информации од меѓународните финансиски пазари
  • Финансиска стабилност
    • Што е финансиската стабилност и како се одржува?
    • Финансискиот систем во Република Северна Македонија
    • Податоци и показатели
      • Показатели за финансиската стабилност
      • Податоци и показатели за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
      • Преглед на зелени показатели
      • Календар на објавување на податоци за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
    • Поставеност на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
      • Соопштенија од Комитетот за финансиска стабилност
      • Стратегија за спроведување на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
      • Извештаи за Комитетот за финансиска стабилност
    • Дефиниција, опфат и цели на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
    • Улогата на Народната банка
    • Макропрудентни инструменти на Народната банка
      • Заштитни слоеви на капиталот
      • Мерки насочени кон кредитокорисниците
      • Други макропрудентни инструменти
      • Одлуки за поставеноста на макропрудентните инструменти на Народната банка
      • Макропрудентни извештаи
    • Публикации
      • Извештаи за финансиската стабилност
      • Извештаи за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
      • Анкетни истражувања
      • Анализи и работни материјали
      • Обрасци
    • Стрес-тестирање на банкарскиот сектор
  • Супервизија
    • Банкарска супервизија и регулатива
    • Законска регулатива
      • Лиценцирање
      • Адекватност на капиталот
      • Кредитен ризик
      • Ликвидносен ризик
      • Валутен ризик
      • Останати ризици
      • Супервизија и надзор
      • Сметководство, финансиски извештаи, објавување и ревизија
      • Заштита на потрошувачи при договори за потрошувачки кредити
      • Кредитен регистар
      • Останата регулатива
      • Супервизорски циркулари
      • Нацрт регулатива
        • Предлог регулатива за доставување податоци во системот ИСИДОРА
    • Банкарски систем на Северна Македонија
    • Организациона структура на супервизијата
    • Прашања и одговори
    • Прашања и одговори од девизното работење
    • Спречување перење пари и финансирање на тероризам
      • Стратешки документи
      • Закон и подзаконски акти за спречување перење пари и финансирање на тероризам
        • Закон за СППФТ
        • Подзаконски акти на Народната банка
      • Меѓународни организации и национални институции
      • Меѓународни стандарди
      • Презентации
  • Платни системи и платежните услуги
    • Македонска платежна инфраструктура
    • Улогата на Народната банка во платните системи
      • Надзорна улога
      • Стандарди за работа на платните системи
    • Регулатива за платните системи и платежните услуги
    • Платежни институции, институции за електронски пари и оператори на платни системи
      • Издавање дозволи
      • Регистри
    • Платежна статистика
    • Конференции, новости и публикации
    • Национален совет за платните системи
    • Порта за иновации
    • Споредете ги надоместоците за платежните услуги
  • Македонски пари
    • Книжни пари во оптек
    • Ковани пари во оптек
    • Ковани пари за колекционерски цели
    • Дизајн на новите полимерни пари
    • Листа на успешно тестирани машини
  • Статистика
    • Програма за статистички истражувања 2023 - 2027
    • Календар на објавување на податоци
    • Билтени
    • Монетарна статистика и статистика на каматните стапки
      • Монетарна статистика
      • Статистика на каматните стапки
    • Екстерни статистики
      • Платен биланс
      • Oфицијални девизни резерви и девизна ликвидност
      • Меѓународна инвестициска позиција
      • Директни инвестиции
        • Директни инвестиции - Движења
        • Директни инвестиции - Состојби
      • Портфолио инвестиции (КППИ)
      • Надворешно-трговска размена
      • Надворешен долг
      • Eфективен девизен курс (РЕДК)
    • Финансиски сметки
      • Статистика на финансиските сметки
      • Должнички хартии од вредност
    • СДДС Плус - Специјален систем за дисеминација на податоци плус
    • Основни економски показатели и цени на недвижности
    • Известувањa за потребите на статистиката
    • Соопштенија за печат
    • НБСтат - Статистички веб портал
  • Публикации
    • Годишни извештаи
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
      • 2003
      • 2002
      • 2001
      • 2000
      • 1999
      • 1998
      • 1997
      • 1996
      • 1995
      • 1994
      • 1993
      • 1992
    • Најнови макроекономски показатели
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
    • Квартални извештаи
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
    • Квартални извештаи за банкарскиот систем
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
    • Полугодишни извештаи (до 2010)
      • 2010
      • 2009
      • 2008
    • Анкетни истражувања
      • Aнкета за кредитна активност
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
      • Анкета за инфлациските очекувања (до јули 2017 година)
        • 2017
        • 2016
        • 2015
        • 2014
        • 2013
      • Анкета за инфлациските очекувања и очекувањата за движењето на реалниот БДП
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
    • Извештај за финансиска состојба на Народната банка
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • Истражување
      • Работни материјали
      • Анализи
      • Економски истражувања (2001-2004)
      • Клуб на истражувачи
        • 1 сесија 01.07.2011
        • 2 сесија 02.09.2011
        • 3 сесија 02.12.2011
        • 4 сесија 02.03.2012
        • 5 сесија 08.06.2012
        • 6 сесија 14.09.2012
        • 7 сесија 07.12.2013
        • 8 сесија 08.03.2013
        • 9 сесија 07.06.2013
        • 10 сесија 26.09.2013
        • 11 сесија 19.12.2013
        • 12 сесија 13.03.2014
        • 13 сесија 12.06.2014
        • 14 сесија 18.09.2014
        • 15 сесија 11.12.2014
        • 16 сесија 19.03.2015
        • 17 сесија 11.06.2015
        • 18 сесија 17.09.2015
        • 19. сесија 10.12.2015
        • 20. сесија 10.03.2016
        • 21. сесија 9.06.2016
        • 22. сесија 15.09.2016
        • 23. сесија 16.12.2016
        • 24. сесија 02.03.2017
        • 25. сесија 01.06.2017
        • 26. сесија 14.09.2017
        • 27. сесија 07.12.2017
        • 28. сесија 15.3.2018
        • 29. сесија 13.6.2018
        • 30. сесија 26.9.2018
        • 31. сесија 13.12.2018
        • 32. сесија 21.03.2019
        • 33. сесија 26.6.2019
        • 34. сесија 20.9.2019
        • 35. сесија 12.12.2019
        • 36. сесија 17.09.2020
        • 37. сесија 17.12.2020
        • 38. сесија 05.03.2021
        • 39. сесија 01.07.2021
        • 40. сесија 16.09.2021
        • 41. сесија 22.12.2021
        • 42. сесија 31.03.2022
        • 43. сесија 30.06.2022
        • 44. сесија 26.09.2022
        • 45. сесија 23.12.2022
        • 46. сесија 30.03.2023
        • 47. сесија 15.06.2023
        • 48. сесија 21.09.2023
        • 49. сесија 21.12.2023
        • 50. сесија 28.03.2024
        • 51. сесија 27.06.2024
        • 52. сесија 26.09.2024
        • 53. сесија 19.12.2024
        • 54. сесија 27.03.2025
      • Програма за истражувачка дејност
      • Аналитички прилози во кварталните извештаи
      • Збирки на трудови од конференции
      • Разно
    • Библиографии
    • Стратегии
  • Прописи
    • Закони
    • Одлуки
      • Одлуки од областа на операции на финансиските пазари
      • Одлуки од областа на девизното работење
      • Одлуки од областа на платните системи и платежните услуги
      • Одлуки од областа на статистиката
      • Одлуки од областа на трезорско работење
        • Управување со книжни и ковани пари
        • Издавање, пуштање во оптек и повлекување од оптек на книжни и ковани пари
      • Одлуки од областа на решавањето банки
      • Одлуки од областа на супервизијата
      • Одлуки врз основа на Законот за финансиска стабилност
      • Одлуки од областа на сметководството и финансиското известување
      • Одлука за видот и висината на надоместоците за услугите коишто ги дава Народната банка на Република Северна Македонија
      • Одлуки од областа на информатичката технологија
    • Упатства
      • Упатства од областа на операции на финансиските пазари
      • Упатства од областа на девизно работење
      • Упатства од областа на платните системи и платежните услуги
      • Упатства од областа на кредитни работи со нерезиденти
      • Упатства од областа на статистиката
      • Упатства од областа на супервизијата
      • Упатства од областа на трезорско работење
    • Циркулари
    • Регулатива за државни хартии од вредност
      • Примарен пазар на државни хартии од вредност
      • Секундарен пазар на државни хартии од вредност
    • Прописи и документи од монетарното работење во периодот на монетарното осамостојување
    • Интерна регулатива
      • Интерна регулатива од областа на корпоративното управување
  • Решавање банки
    • Решавање
    • Подготвителни активности
    • Инструменти за решавање
    • Минимална стапка на сопствени средства и дозволени обврски (МРЕЛ)
    • Фонд за решавање
    • Вреднување
    • Законска регулатива

Почитувани присутни,

Дами и господа,

Задоволство ми е да се обратам на денешниот настан по повод Светскиот ден на штедењето. Годинешното одбележување се случува во време кога светот се соочува со најголемата  криза по големата депресија. Се работи за синхронизирана глобална криза којашто не поштедува ниту една економија, а мали позитивни стапки на економски раст се очекуваат само кај 26 земји во светот. За жал земјите од Западен Балкан не се во оваа мала група земји, односно според ММФ во регионот се очекуваат негативни стапки на раст во распон од 2,5% во Србија до 12% во Црна Гора.

Здравствената  криза се прелева во многу пори во економијата преку повеќе канали.  Еден од тие канали на пренос секако е и штедењето. На самиот почеток на кризата, не ретки беа стравувањата дека слично како во 2008 година може да дојде до „пресушување на ликвидноста“ во реалниот сектор, што би довело и до поголемо надолно приспособување во депозитната база. Сепак, овојпат тековите се различни, како заради специфичноста на кризата, така и заради далеку побрзата и пообемна реакција на монетарните и фискалните власти со стимул како што е инјектирање голема ликвидност, што е впрочем и видливо преку сите стандардни монетарни показатели. За разликата од глобалната економска криза кога најизразен беше растот на најтесниот монетарен агрегат ‒ примарните пари, сега солидни стапки на раст има и кај останатите монетарни агрегати. Поинаку кажано, ако во периодот на глобалната криза инјектираната ликвидност од централните банки во голема мера завршуваше на сметките на банките, сега таа го наоѓа својот пат до сметките на компаниите и граѓаните доведувајќи до солиден депозитен раст.   

Овие солидни придвижувања кај депозитите и штедењето во банкарскиот систем се во согласност и со вкупната стапка на штедење пресметана како сооднос од бруто-штедењето и бруто расположливиот доход во економијата. Во рамките на еврозоната, на пример, стапката на штедење на домаќинствата бележи голем раст од почетокот на годината. Според првичните податоци на Еуростат, на крајот на вториот квартал, стапката на штедење на домаќинствата достигна околу 25%, што е удвојување во споредба со нивото од претходните години (во просек од околу 12%) и историски највисоко ниво од почетокот на следењето на овие податоци во 1999 година. Високиот раст на стапката на штедење се објаснува со поголемата воздржаност од потрошувачка, а поумерен пад на бруто расположливиот доход. Во однос на мотивите за штедење, анализата на Европската централна банка[1] од јуни оваа година покажува дека овој раст во поголем дел е „принуден“,  односно се препишува на „принудното штедење“, како последица на мерките за ограничување на движењето заради спречување на ширењето на вирусот, поради што потрошувачите се воздржуваат и консумираат значително помал дел од вообичаената потрошувачка кошничка. Но, и факторот претпазливост игра важна улога, со видливо зголемен придонес во споредба со периодот пред кризата, што упатува на тенденција на штедење од претпазливост за заштита од идни можни ризици. Анализата заклучува дека засега е многу тешко да се оцени природата на овие поместувања, односно дали станува збор за привремена промена, или трајно поместување во навиките за штедење и потрошувачка како последица на ковид-пандемијата.

Оттука, и одржливоста на трендовите на зголемено штедење е неизвесна. Сепак, редовната Анкета на Европската комисија за довербата на потрошувачите[2] од септември 2020 година покажува дека домаќинствата во еврозоната и во следните дванаесет месеци очекуваат намалени издатоци за потрошувачка (пред сѐ за трајни добра), а раст на штедењето, независно од високите заштеди во претходниот период. Ваквите наоди упатуваат на продолжено влијание на мотивите на претпазливост врз штедењето, коешто и во следната година би можело да се одржува на повисоко ниво, во споредба со периодот пред корона-кризата.

Трендот на раст на домашното штедење во регионот на Западен Балкан[3] постои подолг временски период, односно во последните десетина години.  Стапката на вкупното домашно штедење[4] во регионот во 2019 година во просек изнесува 11,5%, а кај нас е 20,2% од БДП, што е поблиску до просекот од развиените земји (25,2% во еврозоната) и е најголемо подобрување во рамките на групата земји од Западен Балкан, во споредба со периодот на глобалната економска криза (раст од 16 п.п. од БДП). Овој потенцијал претставува дополнителен раст на на финансирањето и неговото насочување кон продуктивни инвестиции и проекти може да биде значајна поддршка за неопходните структурни приспособувања на реалниот сектор на оваа „нова нормала“.

Кај нас, кога зборуваме за епизодите на кризи, досега тие речиси без исклучок се пренесувале преку каналот на очекувањата, доведувајќи до склоности за повлекување депозити и зголемена побарувачка за девизи. Во оваа криза, тие ефекти иако постојат, сепак се во значително поограничен обем. Вкупните депозити и натаму растат и заклучно со крајот на септември, на годишна основа, се повисоки за 6,6%, што е повисок раст од просечниот остварен во времето на глобалната економска криза (4,7%) и домашната политичка криза во 2016 година (4%). Во нивни рамки, депозитите на домаќинствата растат со стапка од околу 6%, со малку поголем придонес на денарското штедење (од околу 53%). Стапката на евроизација на депозитите заклучно со крајот на септември изнесува 42% и е релативно стабилна во однос на минатата година, што не беше случај во претходни епизоди на криза кога ова учество бележеше позначителен раст. Сето ова упатува на солидни трендови и покрај исклучителниот карактер на кризата.  

Со оглед на тоа што депозитите се клучниот извор на финансирање на кредитната поддршка, нивниот раст придонесува за олеснување на финансиските услови и натамошно одржување на кредитниот циклус. Стапката на раст на кредитите во септември на годишна основа изнесува 6,7%, што е повисоко во споредба со истиот период од минатата година.

Oвие солидни трендови се поддржани и од олабавената монетарна политика. Девизните резерви што постојано растеа во претходниот период, како одраз на подобрените економски основи и надворешната позиција на економијата, обезбедуваат соодветна поткрепа на стратегијата на стабилен девизен курс, но и простор за навремена и одлучна реакција на централната банка со монетарен стимул за поддршка на економијата. Мерките што досега ги презедовме како одговор на пандемијата вклучуваа намалување на основната каматна стапка и обезбедување ликвидност преку стандардни и нестандардни инструменти, а се обезбеди и привремена регулаторна флексибилност, насочена кон најпогодените сектори. Го зајакнавме и институционалниот капацитет за навремено идентификување и спречување на ризиците во финансискиот сектор, преку новоформираниот Комитет за финансиска стабилност, со проширени овластувања во доменот на макропрудентниот надзор. Во соработка со МФ подготвивме и нов Предлог-закон за финансиска стабилност. Исто така, ЕЦБ за првпат овозможи Народната банка да има пристап до девизна ликвидност во случај на потреба, коешто придонесува за натамошно јакнење на подготвеноста за справување со кризи и е потврда за позитивните оцени на Европската централна банка за фундаментите на домашната економија и капацитетот на централната банка за соодветно и навремено реагирање заради успешно одржување на макрофинансиската стабилност.

Сите расположливи податоци упатуваат дека нашиот банкарскиот систем има потенцијал да го поддржи закрепнувањето на економијата, но и да апсорбира евентуални загуби од кризата. Голем придонес кон ова имаат политиките преземени во минатото, преку зајакнување на регулаторните барања, супервизорски надзор и претпазливото работење на банките, што придонесе за натамошно јакнење на заштитните слоеви на капиталот и на ликвидноста, како основни столбови на стабилноста на секторот. Солвентноста на банкарскиот систем е висока, со стапка на адекватност на капиталот од околу 17% и е умерено подобрена од почетокот на годината. Ова е резултат на задржувањето на најголемиот дел од добивките за зголемување на сопствениот капитал, но и на нови докапитализации. Банките имаат и високо ниво на ликвидна актива, и покрај привременото одложување на наплатите на кредитите во значителен дел од вкупното портфолио. А стапката на нефункционални кредити достигна историски најниско ниво од 3,4% и е една од најниските во регионот. 

Сепак, со оглед на природата на кризата, ние сѐ уште „пловиме во непознати води“. Банкарскиот систем е исправен пред предизвикот за приспособување на работењето кон „новата нормала“ и за обезбедување непреченa поддршка на економијата. Исклучително е важно да се минимизираат неповолните повратни врски, во коишто евентуалните загуби во реалниот сектор би имале позначителни ефекти врз билансите на банкарскиот систем. Ова понатаму може да се одрази преку влошени согледувања на банките и зголемена воздржаност од кредитирање. Сепак, добрите основи на коишто е поставен домашниот банкарски систем, пред сѐ во поглед на ликвидносните и капиталните позиции, како и солидната профитабилност којашто треба да се искористи за натамошно јакнење на капиталните позиции, во голема ќе  придонесуваат за ублажување на овие ризици и полесно надминување на последиците од кризата.

Очекуваме дека банките и во следниот период ќе го даваат својот придонес кон побрзо закрепнување од кризата, притоа задржувајќи ја претпазливоста како важна одлика на банкарското работење.

Почитувани,

Ви го честитам Светскиот ден на штедењето, завршувајќи со една мисла на којашто треба да се потсетуваме во вакви времиња проткаени со многу предизвици – „Среде секоја тешкотија, се наоѓа некоја можност“ – Алберт Ајнштајн. Да се обидеме и во оваа глобална криза да ги најдеме можностите што ги дава таа, да дадеме придонес кон развојот на потенцијалот на економијата и да излеземе од оваа криза поконкурентни и попродуктивни. Штедењето беше и ќе биде битен двигател на можностите што една економија може да ги искористи за својот просперитет.

На крајот, со оглед на тоа дека ќе следи доделување плакети за најдобрите банкарски службеници, дозволете ми од свое лично име и од името на Народната банка да ви честитам и да изразам благодарност и признание за вашата посветеност и професионалност, а особено за пожртвуваноста со која ги извршувате работните обврски во овие исклучително тешки услови на пандемија.

Ви благодарам!



[1] “COVID-19 and the increase in household saving: precautionary or forced?”, ECB Economic Bulletin, Issue 6/2020.
[2] European Commission, Business and consumer survey results for September 2020.
[3] Се однесува на Албанија, Босна и Херцеговина, Хрватска, Северна Македонија, Црна Гора и Косово.
[4] Според податоците на Светската банка. 

 

Почетна За Народната банка Односи со јавноста Говори Анита Ангеловска-Бежоска (2018-)
  • Поставеност, овластувања и организација на Народната банка
  • Органи на Народната банка
  • Совет на Народната банка
  • Извршен одбор
  • Гувернер
  • Вицегувернери
  • Комитети
  • Корпоративно управување
  • Цели и задачи
  • Транспарентност
  • Односи со јавноста
    • Соопштенија за печат
    • Говори
    • Интервјуа
    • Известувања
    • Слободен пристап до информации од јавен карактер
    • Овластено лице за прием на пријави од укажувачи
    • Офицер за заштита на личните податоци
    • Соработка
  • Организациска шема
  • Стратегија
  • Програма за работа
  • Меѓународни односи
  • Конференции
  • Годишна награда
  • Финансиска едукација
  • Музеј
  • Библиотека и архив
  • Кариера во Народната банка
  • Донации
  • A+
  • A-

{{Title}}

{{Intro}}
{{{Content}}}
{{#hasElements Images}}
{{#each Images}} {{#showInline ShowInGallery IsThumbNail}}
{{{dataImg this params="?width=886"}}}
{{/showInline}} {{/each}}
{{#each Images}} {{#showInline ShowInGallery IsThumbNail}}
{{{dataImg this params="?width=200&height=100"}}}
{{/showInline}} {{/each}}
{{/hasElements}}

ИНФЛАЦИЈА

 

КУРСНА ЛИСТА

Држава

Единицa валута

Среден курс во денари

EUR

Повеќе

КУРСНА ЛИСТА

за период: -

Држава Шифра Единицa валута Куповен курс во денари Среден курс во денари Среден курс во денари Продажен курс во денари

ОСНОВНИ КАМАТНИ СТАПКИ НА НАРОДНАТА БАНКА

Инструмент
Каматна стапка
Благајнички записи 

5,35%

Расположлив кредит преку ноќ
5,85%
Расположлив депозит преку ноќ
3,95%

Расположлив депозит на седум дена

4,00%

  
Промени на основната каматна стапка

Стапки на задолжителната резерва на банки

Обврски со договорна рочност до 2 години:
во домашна валута
8,0%
во домашна валута со валутна клаузула
100%
во странска валута
21%
Обврски со договорна рочност над 2 години: 

во домашна валута
0%
во домашна валута со валутна клаузула
100%
во странска валута
5%
 


Операции на финансиските пазари

Аукции на благајнички записи
Аукции на државни хартии од вредност
Аукции на репо трансакции


Референтна стапка за пресметување на стапката на казнената камата

5,55% 

  

5,55

Каматни стапки на денарски депозити без валутна клаузула

2,73% 

СКИБОР

Сите права задржани © 2017

Почитувани, доколку имате проблем со пристапување до веќе објавените податоци, ве молиме обратете се на телефонот за техничка поддршка: 3108 206. За останатите потреби телефонска централа 3108 108 | (контакт).

Народна банка на Република Северна Македонија
Следете нѐ

  • почетна
  • контакт
  • веб мапа
  • веб инфо
  • корисни врски
  • политика за приватност
  • политика за колачиња
  • ЧПП
  • ново на социјалните мрежи
  • огласи за продажба на имот/отстранување отпад