Што се колачиња?

На нашата веб-страница користиме колачиња. Колачето претставува мала датотека којашто се состои од букви и бројки што се запишуваат на Вашиот компјутер. Колачињата не зачувуваат лични податоци, како што се Вашето име или адреса. Кога следниот пат ќе ја посетите нашата страница, колачињата ни дозволуваат да го препознаеме Вашиот пребарувач. Колачињата може да ги зачувуваат Вашите преференции и други информации, но не можат да ги читаат Вашите податоци или информации од Вашиот тврд диск или, пак, да читаат други зачувани датотеки за колачиња од други страници. Може да го наместите Вашиот веб-прелистувач да ги одбива колачињата, за што може подетално да се информирате преку нашата Политика за колачиња

Политиката за колачиња
logo
  • МК
  • EN
  • AL
  • За Народната банка
    • Поставеност, овластувања и организација на Народната банка
    • Органи на Народната банка
    • Совет на Народната банка
      • Седници на Советот
      • Начин на работа на Советот на Народната банка
    • Извршен одбор
    • Гувернер
    • Вицегувернери
    • Комитети
    • Корпоративно управување
    • Цели и задачи
    • Транспарентност
    • Односи со јавноста
      • Соопштенија за печат
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
        • 2014
        • 2013
      • Говори
      • Интервјуа
      • Известувања
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
      • Слободен пристап до информации од јавен карактер
      • Овластено лице за прием на пријави од укажувачи
      • Офицер за заштита на личните податоци
      • Соработка
    • Организациска шема
    • Стратегија
    • Програма за работа
    • Меѓународни односи
      • Односи со ЕУ
        • Претпристапна помош
          • Соопштенија
          • Презентации и говори
        • Билтени за проекти
      • Односи со меѓународни финансиски институциии
      • Техничка соработка
    • Конференции
      • Конференција на високо ниво
      • Деветта меѓународна истражувачка конференција
        • Фотогалерија
      • 15. конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Vienna Initiative – Full Forum (22-24 March 2023), Skopje
        • Соопштенија
        • Фотогалерија
      • 14. конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Осма меѓународна истражувачка конференција
      • Јубилеј 30 години монетарна самостојност
      • Работилница: Најдобрите практики за управување со човечките ресурси во банкарскиот систем во Република Северна Македонија, 10-11 ноември 2021 година
      • Виртуелна регионална работилница за статистика во организација на Народната банка на Република Северна Македонија, 11 декември 2020 година
      • 11-та Конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Седма меѓународна истражувачка конференција
      • Меѓународна конференција на високо ниво за монетарна политика и управување со финансиски средства (Мериот Хотел Скопје), 16. Февруари 2018 година
      • Десетта јубилејна конференција за плaќања и пазарна инфраструктура
      • Свечено одбележување на јубилејот по повод 25 години од монетарното осамостојување на Република Македонија
      • Шеста меѓународна истражувачка конференција
      • Петта меѓународна истражувачка конференција
      • Работната група на БИС за Монетарната политика во Централна и Источна Европа
      • Прв регионален форум на Источна Европа и Централна Азија за финансиска вклученост
      • Четврта меѓународна истражувачка конференција: "Справување со структурните ригидности во контекст на ефективноста на трансмисијата на монетарната политика"
      • Трета регионална конференција за финансиска едукација за Европа и Централна Азија
      • Трета меѓународна истражувачка конференција: "На патот кон заздравување и одржлив раст во променетото глобално окружување"
      • Втора меѓународна истражувачка конференција на тема: "Поставеноста на политиките и глобалното опкружување: нов консензус од кризата?"
      • Конференција по повод на одбележувањето 20 години од монетарното осамостојување на Република Македонија
      • Отворање на заеднички Јавен информативен центар на Светска банка и НБРМ
      • 23 Годишна конференција на Групацијата на банкарски супервизори од централна и источна Европа (БСЦИЕ)
      • Конференција: Конкурентноста на земјите на Југоисточна Европа и предизвиците на патот кон ЕУ
      • Работилница: Цените на храната и инфлацијата
      • Работилница: Проблеми во мерењето на инфлацијата
      • Работилница на тема: Енергетска потрошувачка во РМ и нејзиниот ефект врз билансот на плаќања
      • Јубилеј 60 години Централно - банкарски активности во Република Македонија
      • Работилница: Високото ниво на готовите пари во оптек во Република Македонија
    • Годишна награда
    • Финансиска едукација
    • Музеј
    • Библиотека и архив
    • Кариера во Народната банка
      • Народната банка како работодавач
      • Вработување во Народната банка
      • Практична работа во Народната банка
    • Донации
  • Монетарна политика
    • Поставеност на монетарната политика
    • Извршен одбор за монетарната политика
    • Спроведување на монетарната политика
      • Операции на отворениот пазар
        • Аукции на благајнички записи
        • Аукции на репо-трансакции
        • Дефинитивни трансакции
      • Задолжителна резерва
      • Расположливи депозити
      • Расположлив кредит преку ноќ
      • Интрадневен кредит
      • Ликвидносна состојба на банкарскиот систем
    • Промени на основната каматна стапка на Народната банка
  • Финансиски пазари
    • Аукции на благајнички записи
    • Меѓубанкарски пазар на депозити
      • Меѓубанкарска каматна стапка на пазар на депозити-СКИБОР (Skopje Interbank Offered Rate)
      • Меѓубанкарска каматна стапка на пазар на депозити-МКДОНИА (Macedonian Denar Overnight Index Average)
      • Тргување на меѓубанкарски пазар на депозити
    • Аукции на државни хартии од вредност
    • Девизен пазар
    • Секундарен пазар со хартии од вредност
    • Информации од меѓународните финансиски пазари
  • Финансиска стабилност
    • Што е финансиската стабилност и како се одржува?
    • Финансискиот систем во Република Северна Македонија
    • Податоци и показатели
      • Показатели за финансиската стабилност
      • Податоци и показатели за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
      • Преглед на зелени показатели
      • Календар на објавување на податоци за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
    • Поставеност на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
      • Соопштенија од Комитетот за финансиска стабилност
      • Стратегија за спроведување на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
      • Извештаи за Комитетот за финансиска стабилност
    • Дефиниција, опфат и цели на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
    • Улогата на Народната банка
    • Макропрудентни инструменти на Народната банка
      • Заштитни слоеви на капиталот
      • Мерки насочени кон кредитокорисниците
      • Други макропрудентни инструменти
      • Одлуки за поставеноста на макропрудентните инструменти на Народната банка
      • Макропрудентни извештаи
    • Публикации
      • Извештаи за финансиската стабилност
      • Извештаи за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
      • Анкетни истражувања
      • Анализи и работни материјали
      • Обрасци
    • Стрес-тестирање на банкарскиот сектор
  • Супервизија
    • Банкарска супервизија и регулатива
    • Законска регулатива
      • Лиценцирање
      • Адекватност на капиталот
      • Кредитен ризик
      • Ликвидносен ризик
      • Валутен ризик
      • Останати ризици
      • Супервизија и надзор
      • Сметководство, финансиски извештаи, објавување и ревизија
      • Заштита на потрошувачи при договори за потрошувачки кредити
      • Кредитен регистар
      • Останата регулатива
      • Супервизорски циркулари
      • Нацрт регулатива
        • Предлог регулатива за доставување податоци во системот ИСИДОРА
    • Банкарски систем на Северна Македонија
    • Организациона структура на супервизијата
    • Прашања и одговори
    • Прашања и одговори од девизното работење
    • Спречување перење пари и финансирање на тероризам
      • Стратешки документи
      • Закон и подзаконски акти за спречување перење пари и финансирање на тероризам
        • Закон за СППФТ
        • Подзаконски акти на Народната банка
      • Меѓународни организации и национални институции
      • Меѓународни стандарди
      • Презентации
  • Платни системи и платежните услуги
    • Македонска платежна инфраструктура
    • Улогата на Народната банка во платните системи
      • Надзорна улога
      • Стандарди за работа на платните системи
    • Регулатива за платните системи и платежните услуги
    • Платежни институции, институции за електронски пари и оператори на платни системи
      • Издавање дозволи
      • Регистри
    • Платежна статистика
    • Конференции, новости и публикации
    • Национален совет за платните системи
    • Порта за иновации
    • Споредете ги надоместоците за платежните услуги
  • Македонски пари
    • Книжни пари во оптек
    • Ковани пари во оптек
    • Ковани пари за колекционерски цели
    • Дизајн на новите полимерни пари
    • Листа на успешно тестирани машини
  • Статистика
    • Програма за статистички истражувања 2023 - 2027
    • Календар на објавување на податоци
    • Билтени
    • Монетарна статистика и статистика на каматните стапки
      • Монетарна статистика
      • Статистика на каматните стапки
    • Екстерни статистики
      • Платен биланс
      • Oфицијални девизни резерви и девизна ликвидност
      • Меѓународна инвестициска позиција
      • Директни инвестиции
        • Директни инвестиции - Движења
        • Директни инвестиции - Состојби
      • Портфолио инвестиции (КППИ)
      • Надворешно-трговска размена
      • Надворешен долг
      • Eфективен девизен курс (РЕДК)
    • Финансиски сметки
      • Статистика на финансиските сметки
      • Должнички хартии од вредност
    • СДДС Плус - Специјален систем за дисеминација на податоци плус
    • Основни економски показатели и цени на недвижности
    • Известувањa за потребите на статистиката
    • Соопштенија за печат
    • НБСтат - Статистички веб портал
  • Публикации
    • Годишни извештаи
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
      • 2003
      • 2002
      • 2001
      • 2000
      • 1999
      • 1998
      • 1997
      • 1996
      • 1995
      • 1994
      • 1993
      • 1992
    • Најнови макроекономски показатели
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
    • Квартални извештаи
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
    • Квартални извештаи за банкарскиот систем
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
    • Полугодишни извештаи (до 2010)
      • 2010
      • 2009
      • 2008
    • Анкетни истражувања
      • Aнкета за кредитна активност
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
      • Анкета за инфлациските очекувања (до јули 2017 година)
        • 2017
        • 2016
        • 2015
        • 2014
        • 2013
      • Анкета за инфлациските очекувања и очекувањата за движењето на реалниот БДП
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
    • Извештај за финансиска состојба на Народната банка
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • Истражување
      • Работни материјали
      • Анализи
      • Економски истражувања (2001-2004)
      • Клуб на истражувачи
        • 1 сесија 01.07.2011
        • 2 сесија 02.09.2011
        • 3 сесија 02.12.2011
        • 4 сесија 02.03.2012
        • 5 сесија 08.06.2012
        • 6 сесија 14.09.2012
        • 7 сесија 07.12.2013
        • 8 сесија 08.03.2013
        • 9 сесија 07.06.2013
        • 10 сесија 26.09.2013
        • 11 сесија 19.12.2013
        • 12 сесија 13.03.2014
        • 13 сесија 12.06.2014
        • 14 сесија 18.09.2014
        • 15 сесија 11.12.2014
        • 16 сесија 19.03.2015
        • 17 сесија 11.06.2015
        • 18 сесија 17.09.2015
        • 19. сесија 10.12.2015
        • 20. сесија 10.03.2016
        • 21. сесија 9.06.2016
        • 22. сесија 15.09.2016
        • 23. сесија 16.12.2016
        • 24. сесија 02.03.2017
        • 25. сесија 01.06.2017
        • 26. сесија 14.09.2017
        • 27. сесија 07.12.2017
        • 28. сесија 15.3.2018
        • 29. сесија 13.6.2018
        • 30. сесија 26.9.2018
        • 31. сесија 13.12.2018
        • 32. сесија 21.03.2019
        • 33. сесија 26.6.2019
        • 34. сесија 20.9.2019
        • 35. сесија 12.12.2019
        • 36. сесија 17.09.2020
        • 37. сесија 17.12.2020
        • 38. сесија 05.03.2021
        • 39. сесија 01.07.2021
        • 40. сесија 16.09.2021
        • 41. сесија 22.12.2021
        • 42. сесија 31.03.2022
        • 43. сесија 30.06.2022
        • 44. сесија 26.09.2022
        • 45. сесија 23.12.2022
        • 46. сесија 30.03.2023
        • 47. сесија 15.06.2023
        • 48. сесија 21.09.2023
        • 49. сесија 21.12.2023
        • 50. сесија 28.03.2024
        • 51. сесија 27.06.2024
        • 52. сесија 26.09.2024
        • 53. сесија 19.12.2024
        • 54. сесија 27.03.2025
      • Програма за истражувачка дејност
      • Аналитички прилози во кварталните извештаи
      • Збирки на трудови од конференции
      • Разно
    • Библиографии
    • Стратегии
  • Прописи
    • Закони
    • Одлуки
      • Одлуки од областа на операции на финансиските пазари
      • Одлуки од областа на девизното работење
      • Одлуки од областа на платните системи и платежните услуги
      • Одлуки од областа на статистиката
      • Одлуки од областа на трезорско работење
        • Управување со книжни и ковани пари
        • Издавање, пуштање во оптек и повлекување од оптек на книжни и ковани пари
      • Одлуки од областа на решавањето банки
      • Одлуки од областа на супервизијата
      • Одлуки врз основа на Законот за финансиска стабилност
      • Одлуки од областа на сметководството и финансиското известување
      • Одлука за видот и висината на надоместоците за услугите коишто ги дава Народната банка на Република Северна Македонија
      • Одлуки од областа на информатичката технологија
    • Упатства
      • Упатства од областа на операции на финансиските пазари
      • Упатства од областа на девизно работење
      • Упатства од областа на платните системи и платежните услуги
      • Упатства од областа на кредитни работи со нерезиденти
      • Упатства од областа на статистиката
      • Упатства од областа на супервизијата
      • Упатства од областа на трезорско работење
    • Циркулари
    • Регулатива за државни хартии од вредност
      • Примарен пазар на државни хартии од вредност
      • Секундарен пазар на државни хартии од вредност
    • Прописи и документи од монетарното работење во периодот на монетарното осамостојување
    • Интерна регулатива
      • Интерна регулатива од областа на корпоративното управување
  • Решавање банки
    • Решавање
    • Подготвителни активности
    • Инструменти за решавање
    • Минимална стапка на сопствени средства и дозволени обврски (МРЕЛ)
    • Фонд за решавање
    • Вреднување
    • Законска регулатива

Почитувани претставници на медиумите,

Ви посакувам добредојде на денешната работилница, организирана од Народната банка, а поддржана од Европскиот фонд за Југоисточна Европа (ЕФСЕ). Работилницата е тематска и посветена на новиот Закон за платежни услуги и платни системи, којшто стапи на сила на почетокот на оваа година и воопшто, на концептите на дигитализација и иновации во областа на плаќањата.

Дигитализацијата станува неодминлив дел на нашето секојдневие, вклучително и во сферата на финансиите. Во глобални рамки трансформацијата на финансиските системи, поддржана од дигитализацијата, се одвива со исклучителна брзина. Се менуваат принципите на плаќањата, начинот на обезбедување кредити и финансирање во економијата, начинот на штедење, инвестициското советување и сл. И кај нас повеќе не се непознати концептите на дигитални паричници и плаќања преку мобилните телефони, финансиски советници засновани на вештачка интелигенција, како и платформите за алтернативно финансирање (англ. crowdfunding, peer to peer).

Новите технологии не само што ја менуваат природата на финансиските услуги коишто се нудат, туку ја менуваат и структурата на давателите на финансиски услуги. Традиционалните финансиски институции сѐ повеќе се соочуваат со конкуренција од новите финтек и биктек-компании коишто нудат палети на услуги што до неодамна беа  дел од традиционалните функции на банките. Поновите податоци коишто се однесуваат, на пример, на групата единаесет поголеми технолошки компании (биктек) покажуваат дека сите тие веќе обезбедуваат платежни услуги, две третини даваат банкарски и кредитни услуги, а не е мал бројот и на компаниите коишто обезбедуваат услуги за управување со средства, осигурување, како и прибирање финансиски средства за алтернативно финансирање  (англ. crowdfunding). Во основата на овие трендови се големите и постојани вложувања во истражување и развој. Така биктек-компаниите Амазон, Гугл и Епл се три од десетте компании во светот коишто најмногу вложуваат во истражување и развој.

Иновациите очигледно навлегуваат во сите сфери на финансиите, но најизразена е трансформацијата на платежните услуги. Платните системи и платежните услуги имаат витална улога во една економија, а нивната брза дигитална трансформација овозможува исклучително брзи, ефикасни и сигурни плаќања. Според некои оцени, брзината на прифаќање на дигиталниот начин на плаќања е толку голема, што сценариото за глобално општество без готовина веќе и не изгледа толку далечно. Според некои оцени, се очекува дека од 2020 година до 2025 година безготовинските глобални трансакции ќе забележат раст од 80%, а до 2030 година ќе пораснат тројно. Неколку фактори придонесуваат за ваквата револуција во областа на дигиталните плаќања. На прво место е технологијата. Според некои статистики, мобилните паричници, на пример, се еден од главните фактори за развој на глобалните дигитални плаќања. Вториот фактор се желбите на корисниците, коишто сѐ повеќе бараат можност да вршат плаќања во секое време и на секое место. Секако, од голема важност е и приспособувањето на регулативата во областа на плаќањата, преку која се поттикнува отворање на пазарот, навлегување на нови учесници, видоизменување на традиционалните учесници и развивање нови услуги.

Ваквите трендови во областа на плаќањата и иновациите од страна на новите учесници во платениот систем создаваат притисок за поголема конкурентност кај традиционалните даватели на овие услуги – банките. Според извештај на ЕБРД, банките го согледуваат финтек-секторот како потенцијална закана најмногу во областа на плаќањата, на што тие одговараат проактивно. Имено, околу 40% од анкетираните банки во своето работење веќе користат дигитални паричници, биометриска идентификација или софистицирани алгоритми за процена на профилот на своите клиенти, а голем број банки се во процес на воведување вакви решенија.

Поместувањето на пазарот на платежните услуги преку зголемување на конкуренцијата и во однос на давателите, и во однос на типовите на услуги, носи многу предности, а една од нив е и подобриот пристап до финансиски услуги, односно поголемата финансиска инклузија. Во оваа област се забележуваат многу позитивни промени. Податоците на Светската банка покажуваат дека во светски рамки во 2021 година, 74% од возрасното население имале сметка во банка, наспроти околу 47% во 2011 година. Кај нас во 2021 година овој процент изнесува 80%, но релативно висок бил и во 2011 година кога изнесувал 72%. Впечатливи се и резултатите од дигитализација со оглед на тоа што во светски рамки, во 2021 година, 64% од населението направиле или примиле дигитално плаќање, додека во 2014 година овој процент изнесува само 44%. Во нашата земја овој процент е повисок во 2021 година и изнесува 74%, наспроти 54% во 2014 година, што е значително поместување. Овие показатели јасно укажуваат на сѐ поголема финансиска инклузија и финансиска дигитализација.

Но, овие трендови во платежната сфера покрај предности, носат и одредени ризици. Современите технологии наметнуваат поголеми ризици во однос на традиционалните решенија. Ризикот од измама, неавторизирани пристапи, кибернапади, недоволната заштита на личните податоци, недоволното познавање на правата на потрошувачите се дел од ризиците коишто ги носат со себе иновативните финансиски технологии. Ризикот од кибернападите особено добива на тежина и според неодамнешен извештај на „Блекрок“, овој ризик е втор по значење на мапата на глобални ризици, со голема веројатност за настанување. Овие напади се зголемуваат по обем, зачестеност и софистицираност, со што се зголемува можноста за штета за економијата и финансиските пазари. Ова бара голем напор за зголемување на дигиталната писменост, но и за градење добра регулативна рамка и инфраструктура.

Сето ова се некои од побитните аспекти коишто се предмет на дискусија во контекст на новиот глобален екосистем на платежните услуги. Нивната релевантност за нашата економија станува сѐ поголема, со оглед на тоа што дигитализацијата зема сѐ поголем замав во финансиската индустрија, а новата регулатива во платежната сфера го отвора овој пазар за нови субјекти и нови услуги. Нашата улога како регулатор на овој пазар е да ја поттикнеме конкуренцијата којашто треба да придонесе кон зголемување на конкуренцијата, збогатување на услугите, а на тој начин да го поттикнеме и процесот на финансиско вклучување на граѓаните. Очекуваме дека со новиот Закон за платежни услуги, којшто ги вградува највисоките европски стандарди во оваа сфера, ќе се постигнат токму овие цели.

Заштитата на потрошувачите е во основата на довербата и со тоа таа е еден од клучните предуслови за заживување на пазарот. Новата регулативна рамка сосем јасно ги уредува обврските на давателите на платежни услуги во сегментот на заштитата на правата на потрошувачите. Законот наметнува поголема транспарентност на давателите на услугите и обезбедува подобра информираност, правна сигурност и еднаков третман на потрошувачите кај давателите на платежните услуги. Заштитата на потрошувачите се отсликува и во прецизно дефинираните одговорности на давателите и на корисниците на платежните услуги во случај на неавторизирани платежни трансакции.

Паралелно со воспоставувањето на новата регулативна инфраструктура, како централна банка подолго време преземаме и други активности за поттикнување на финансиските иновации. Воспоставивме Порта за иновации, како платформа за комуникација со потенцијалните финтек-компании, којашто има за цел да го олесни и да го поттикне развојот на финансиските иновации. Спроведовме Прашалник и подготвивме Студија за остварливост заради утврдување на состојбите со финансиските иновации кај банките, како традиционални даватели на финансиски услуги. Така, според одговорите на банките 83% од банките веќе преземаат иницијативи за дигитализација. На прашањето кои се технологиите коишто во наредниот среднорочен период (3 ‒ 5 години) би имале најголемо влијание врз секторот за финансиски услуги, најчестите одговори на банките се иновациите во сферата на платежните услуги, анализите врз основа на големи бази податоци, автоматизацијата и технологии засновани врз биометрија.

Со оглед на тоа што во светски рамки финансиските иновации земаат замав, а кај нас се приспособува регулативната рамка, активно се приспособуваат и традиционалните даватели на финансиски услуги, сѐ повеќе се препознава потребата од стратегиски, координиран и инклузивен приод кон овие прашања, поради што работевме и на Националната стратегија за финтек-секторот, којашто е во завршна фаза.

Дали ваквите напори на сите вклучени страни ќе допрат до јавноста и ќе ја постигнат својата цел, ќе зависи многу и од тоа дали се разбрани добро од јавноста. Токму овде го гледаме нашето партнерство со вас, новинарите, како клучна алка во синџирот информации и пораки помеѓу нас и јавноста. Како централна банка постојано се обидуваме да ја зголемиме нашата транспарентност и да ја подобриме комуникацијата, обидувајќи се да бидеме поедноставни, посликовити, подобро разбрани и да обработуваме теми коишто ѝ се поблиски на пошироката јавност. Комуницираме и преку повеќе алтернативни канали со цел да допреме до различни целни групи. Но, нашите напори нема да бидат доволно ефикасни, доколку немаме јасен дијалог со вас новинарите. Токму затоа и оваа работилница ја гледаме како можност за поблиско запознавање со овие нови и важни концепти и можност за размена на видувањата.

Ви благодарам на вниманието и ви посакувам плодна дискусија.

Почетна За Народната банка Односи со јавноста Говори Анита Ангеловска-Бежоска (2018-)
  • Поставеност, овластувања и организација на Народната банка
  • Органи на Народната банка
  • Совет на Народната банка
  • Извршен одбор
  • Гувернер
  • Вицегувернери
  • Комитети
  • Корпоративно управување
  • Цели и задачи
  • Транспарентност
  • Односи со јавноста
    • Соопштенија за печат
    • Говори
    • Интервјуа
    • Известувања
    • Слободен пристап до информации од јавен карактер
    • Овластено лице за прием на пријави од укажувачи
    • Офицер за заштита на личните податоци
    • Соработка
  • Организациска шема
  • Стратегија
  • Програма за работа
  • Меѓународни односи
  • Конференции
  • Годишна награда
  • Финансиска едукација
  • Музеј
  • Библиотека и архив
  • Кариера во Народната банка
  • Донации
  • A+
  • A-

{{Title}}

{{Intro}}
{{{Content}}}
{{#hasElements Images}}
{{#each Images}} {{#showInline ShowInGallery IsThumbNail}}
{{{dataImg this params="?width=886"}}}
{{/showInline}} {{/each}}
{{#each Images}} {{#showInline ShowInGallery IsThumbNail}}
{{{dataImg this params="?width=200&height=100"}}}
{{/showInline}} {{/each}}
{{/hasElements}}

ИНФЛАЦИЈА

 

КУРСНА ЛИСТА

Држава

Единицa валута

Среден курс во денари

EUR

Повеќе

КУРСНА ЛИСТА

за период: -

Држава Шифра Единицa валута Куповен курс во денари Среден курс во денари Среден курс во денари Продажен курс во денари

ОСНОВНИ КАМАТНИ СТАПКИ НА НАРОДНАТА БАНКА

Инструмент
Каматна стапка
Благајнички записи 

5,35%

Расположлив кредит преку ноќ
5,85%
Расположлив депозит преку ноќ
3,95%

Расположлив депозит на седум дена

4,00%

  
Промени на основната каматна стапка

Стапки на задолжителната резерва на банки

Обврски со договорна рочност до 2 години:
во домашна валута
8,0%
во домашна валута со валутна клаузула
100%
во странска валута
21%
Обврски со договорна рочност над 2 години: 

во домашна валута
0%
во домашна валута со валутна клаузула
100%
во странска валута
5%
 


Операции на финансиските пазари

Аукции на благајнички записи
Аукции на државни хартии од вредност
Аукции на репо трансакции


Референтна стапка за пресметување на стапката на казнената камата

5,55% 

  

5,55

Каматни стапки на денарски депозити без валутна клаузула

2,73% 

СКИБОР

Сите права задржани © 2017

Почитувани, доколку имате проблем со пристапување до веќе објавените податоци, ве молиме обратете се на телефонот за техничка поддршка: 3108 206. За останатите потреби телефонска централа 3108 108 | (контакт).

Народна банка на Република Северна Македонија
Следете нѐ

  • почетна
  • контакт
  • веб мапа
  • веб инфо
  • корисни врски
  • политика за приватност
  • политика за колачиња
  • ЧПП
  • ново на социјалните мрежи
  • огласи за продажба на имот/отстранување отпад