Што се колачиња?

На нашата веб-страница користиме колачиња. Колачето претставува мала датотека којашто се состои од букви и бројки што се запишуваат на Вашиот компјутер. Колачињата не зачувуваат лични податоци, како што се Вашето име или адреса. Кога следниот пат ќе ја посетите нашата страница, колачињата ни дозволуваат да го препознаеме Вашиот пребарувач. Колачињата може да ги зачувуваат Вашите преференции и други информации, но не можат да ги читаат Вашите податоци или информации од Вашиот тврд диск или, пак, да читаат други зачувани датотеки за колачиња од други страници. Може да го наместите Вашиот веб-прелистувач да ги одбива колачињата, за што може подетално да се информирате преку нашата Политика за колачиња

Политиката за колачиња
logo
  • МК
  • EN
  • AL
  • За Народната банка
    • Поставеност, овластувања и организација на Народната банка
    • Органи на Народната банка
    • Совет на Народната банка
      • Седници на Советот
      • Начин на работа на Советот на Народната банка
    • Извршен одбор
    • Гувернер
    • Вицегувернери
    • Комитети
    • Корпоративно управување
    • Цели и задачи
    • Транспарентност
    • Односи со јавноста
      • Соопштенија за печат
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
        • 2014
        • 2013
      • Говори
      • Интервјуа
      • Известувања
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
      • Слободен пристап до информации од јавен карактер
      • Овластено лице за прием на пријави од укажувачи
      • Офицер за заштита на личните податоци
      • Соработка
    • Организациска шема
    • Стратегија
    • Програма за работа
    • Меѓународни односи
      • Односи со ЕУ
        • Претпристапна помош
          • Соопштенија
          • Презентации и говори
        • Билтени за проекти
      • Односи со меѓународни финансиски институциии
      • Техничка соработка
    • Конференции
      • Конференција на високо ниво
      • Деветта меѓународна истражувачка конференција
        • Фотогалерија
      • 15. конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Vienna Initiative – Full Forum (22-24 March 2023), Skopje
        • Соопштенија
        • Фотогалерија
      • 14. конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Осма меѓународна истражувачка конференција
      • Јубилеј 30 години монетарна самостојност
      • Работилница: Најдобрите практики за управување со човечките ресурси во банкарскиот систем во Република Северна Македонија, 10-11 ноември 2021 година
      • Виртуелна регионална работилница за статистика во организација на Народната банка на Република Северна Македонија, 11 декември 2020 година
      • 11-та Конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Седма меѓународна истражувачка конференција
      • Меѓународна конференција на високо ниво за монетарна политика и управување со финансиски средства (Мериот Хотел Скопје), 16. Февруари 2018 година
      • Десетта јубилејна конференција за плaќања и пазарна инфраструктура
      • Свечено одбележување на јубилејот по повод 25 години од монетарното осамостојување на Република Македонија
      • Шеста меѓународна истражувачка конференција
      • Петта меѓународна истражувачка конференција
      • Работната група на БИС за Монетарната политика во Централна и Источна Европа
      • Прв регионален форум на Источна Европа и Централна Азија за финансиска вклученост
      • Четврта меѓународна истражувачка конференција: "Справување со структурните ригидности во контекст на ефективноста на трансмисијата на монетарната политика"
      • Трета регионална конференција за финансиска едукација за Европа и Централна Азија
      • Трета меѓународна истражувачка конференција: "На патот кон заздравување и одржлив раст во променетото глобално окружување"
      • Втора меѓународна истражувачка конференција на тема: "Поставеноста на политиките и глобалното опкружување: нов консензус од кризата?"
      • Конференција по повод на одбележувањето 20 години од монетарното осамостојување на Република Македонија
      • Отворање на заеднички Јавен информативен центар на Светска банка и НБРМ
      • 23 Годишна конференција на Групацијата на банкарски супервизори од централна и источна Европа (БСЦИЕ)
      • Конференција: Конкурентноста на земјите на Југоисточна Европа и предизвиците на патот кон ЕУ
      • Работилница: Цените на храната и инфлацијата
      • Работилница: Проблеми во мерењето на инфлацијата
      • Работилница на тема: Енергетска потрошувачка во РМ и нејзиниот ефект врз билансот на плаќања
      • Јубилеј 60 години Централно - банкарски активности во Република Македонија
      • Работилница: Високото ниво на готовите пари во оптек во Република Македонија
    • Годишна награда
    • Финансиска едукација
    • Музеј
    • Библиотека и архив
    • Кариера во Народната банка
      • Народната банка како работодавач
      • Вработување во Народната банка
      • Практична работа во Народната банка
    • Донации
  • Монетарна политика
    • Поставеност на монетарната политика
    • Извршен одбор за монетарната политика
    • Спроведување на монетарната политика
      • Операции на отворениот пазар
        • Аукции на благајнички записи
        • Аукции на репо-трансакции
        • Дефинитивни трансакции
      • Задолжителна резерва
      • Расположливи депозити
      • Расположлив кредит преку ноќ
      • Интрадневен кредит
      • Ликвидносна состојба на банкарскиот систем
    • Промени на основната каматна стапка на Народната банка
  • Финансиски пазари
    • Аукции на благајнички записи
    • Меѓубанкарски пазар на депозити
      • Меѓубанкарска каматна стапка на пазар на депозити-СКИБОР (Skopje Interbank Offered Rate)
      • Меѓубанкарска каматна стапка на пазар на депозити-МКДОНИА (Macedonian Denar Overnight Index Average)
      • Тргување на меѓубанкарски пазар на депозити
    • Аукции на државни хартии од вредност
    • Девизен пазар
    • Секундарен пазар со хартии од вредност
    • Информации од меѓународните финансиски пазари
  • Финансиска стабилност
    • Што е финансиската стабилност и како се одржува?
    • Финансискиот систем во Република Северна Македонија
    • Податоци и показатели
      • Показатели за финансиската стабилност
      • Податоци и показатели за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
      • Преглед на зелени показатели
      • Календар на објавување на податоци за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
    • Поставеност на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
      • Соопштенија од Комитетот за финансиска стабилност
      • Стратегија за спроведување на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
      • Извештаи за Комитетот за финансиска стабилност
    • Дефиниција, опфат и цели на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
    • Улогата на Народната банка
    • Макропрудентни инструменти на Народната банка
      • Заштитни слоеви на капиталот
      • Мерки насочени кон кредитокорисниците
      • Други макропрудентни инструменти
      • Одлуки за поставеноста на макропрудентните инструменти на Народната банка
      • Макропрудентни извештаи
    • Публикации
      • Извештаи за финансиската стабилност
      • Извештаи за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
      • Анкетни истражувања
      • Анализи и работни материјали
      • Обрасци
    • Стрес-тестирање на банкарскиот сектор
  • Супервизија
    • Банкарска супервизија и регулатива
    • Законска регулатива
      • Лиценцирање
      • Адекватност на капиталот
      • Кредитен ризик
      • Ликвидносен ризик
      • Валутен ризик
      • Останати ризици
      • Супервизија и надзор
      • Сметководство, финансиски извештаи, објавување и ревизија
      • Заштита на потрошувачи при договори за потрошувачки кредити
      • Кредитен регистар
      • Останата регулатива
      • Супервизорски циркулари
      • Нацрт регулатива
        • Предлог регулатива за доставување податоци во системот ИСИДОРА
    • Банкарски систем на Северна Македонија
    • Организациона структура на супервизијата
    • Прашања и одговори
    • Прашања и одговори од девизното работење
    • Спречување перење пари и финансирање на тероризам
      • Стратешки документи
      • Закон и подзаконски акти за спречување перење пари и финансирање на тероризам
        • Закон за СППФТ
        • Подзаконски акти на Народната банка
      • Меѓународни организации и национални институции
      • Меѓународни стандарди
      • Презентации
  • Платни системи и платежните услуги
    • Македонска платежна инфраструктура
    • Улогата на Народната банка во платните системи
      • Надзорна улога
      • Стандарди за работа на платните системи
    • Регулатива за платните системи и платежните услуги
    • Платежни институции, институции за електронски пари и оператори на платни системи
      • Издавање дозволи
      • Регистри
    • Платежна статистика
    • Конференции, новости и публикации
    • Национален совет за платните системи
    • Порта за иновации
    • Споредете ги надоместоците за платежните услуги
  • Македонски пари
    • Книжни пари во оптек
    • Ковани пари во оптек
    • Ковани пари за колекционерски цели
    • Дизајн на новите полимерни пари
    • Листа на успешно тестирани машини
  • Статистика
    • Програма за статистички истражувања 2023 - 2027
    • Календар на објавување на податоци
    • Билтени
    • Монетарна статистика и статистика на каматните стапки
      • Монетарна статистика
      • Статистика на каматните стапки
    • Екстерни статистики
      • Платен биланс
      • Oфицијални девизни резерви и девизна ликвидност
      • Меѓународна инвестициска позиција
      • Директни инвестиции
        • Директни инвестиции - Движења
        • Директни инвестиции - Состојби
      • Портфолио инвестиции (КППИ)
      • Надворешно-трговска размена
      • Надворешен долг
      • Eфективен девизен курс (РЕДК)
    • Финансиски сметки
      • Статистика на финансиските сметки
      • Должнички хартии од вредност
    • СДДС Плус - Специјален систем за дисеминација на податоци плус
    • Основни економски показатели и цени на недвижности
    • Известувањa за потребите на статистиката
    • Соопштенија за печат
    • НБСтат - Статистички веб портал
  • Публикации
    • Годишни извештаи
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
      • 2003
      • 2002
      • 2001
      • 2000
      • 1999
      • 1998
      • 1997
      • 1996
      • 1995
      • 1994
      • 1993
      • 1992
    • Најнови макроекономски показатели
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
    • Квартални извештаи
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
    • Квартални извештаи за банкарскиот систем
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
    • Полугодишни извештаи (до 2010)
      • 2010
      • 2009
      • 2008
    • Анкетни истражувања
      • Aнкета за кредитна активност
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
      • Анкета за инфлациските очекувања (до јули 2017 година)
        • 2017
        • 2016
        • 2015
        • 2014
        • 2013
      • Анкета за инфлациските очекувања и очекувањата за движењето на реалниот БДП
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
    • Извештај за финансиска состојба на Народната банка
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • Истражување
      • Работни материјали
      • Анализи
      • Економски истражувања (2001-2004)
      • Клуб на истражувачи
        • 1 сесија 01.07.2011
        • 2 сесија 02.09.2011
        • 3 сесија 02.12.2011
        • 4 сесија 02.03.2012
        • 5 сесија 08.06.2012
        • 6 сесија 14.09.2012
        • 7 сесија 07.12.2013
        • 8 сесија 08.03.2013
        • 9 сесија 07.06.2013
        • 10 сесија 26.09.2013
        • 11 сесија 19.12.2013
        • 12 сесија 13.03.2014
        • 13 сесија 12.06.2014
        • 14 сесија 18.09.2014
        • 15 сесија 11.12.2014
        • 16 сесија 19.03.2015
        • 17 сесија 11.06.2015
        • 18 сесија 17.09.2015
        • 19. сесија 10.12.2015
        • 20. сесија 10.03.2016
        • 21. сесија 9.06.2016
        • 22. сесија 15.09.2016
        • 23. сесија 16.12.2016
        • 24. сесија 02.03.2017
        • 25. сесија 01.06.2017
        • 26. сесија 14.09.2017
        • 27. сесија 07.12.2017
        • 28. сесија 15.3.2018
        • 29. сесија 13.6.2018
        • 30. сесија 26.9.2018
        • 31. сесија 13.12.2018
        • 32. сесија 21.03.2019
        • 33. сесија 26.6.2019
        • 34. сесија 20.9.2019
        • 35. сесија 12.12.2019
        • 36. сесија 17.09.2020
        • 37. сесија 17.12.2020
        • 38. сесија 05.03.2021
        • 39. сесија 01.07.2021
        • 40. сесија 16.09.2021
        • 41. сесија 22.12.2021
        • 42. сесија 31.03.2022
        • 43. сесија 30.06.2022
        • 44. сесија 26.09.2022
        • 45. сесија 23.12.2022
        • 46. сесија 30.03.2023
        • 47. сесија 15.06.2023
        • 48. сесија 21.09.2023
        • 49. сесија 21.12.2023
        • 50. сесија 28.03.2024
        • 51. сесија 27.06.2024
        • 52. сесија 26.09.2024
        • 53. сесија 19.12.2024
        • 54. сесија 27.03.2025
      • Програма за истражувачка дејност
      • Аналитички прилози во кварталните извештаи
      • Збирки на трудови од конференции
      • Разно
    • Библиографии
    • Стратегии
  • Прописи
    • Закони
    • Одлуки
      • Одлуки од областа на операции на финансиските пазари
      • Одлуки од областа на девизното работење
      • Одлуки од областа на платните системи и платежните услуги
      • Одлуки од областа на статистиката
      • Одлуки од областа на трезорско работење
        • Управување со книжни и ковани пари
        • Издавање, пуштање во оптек и повлекување од оптек на книжни и ковани пари
      • Одлуки од областа на решавањето банки
      • Одлуки од областа на супервизијата
      • Одлуки врз основа на Законот за финансиска стабилност
      • Одлуки од областа на сметководството и финансиското известување
      • Одлука за видот и висината на надоместоците за услугите коишто ги дава Народната банка на Република Северна Македонија
      • Одлуки од областа на информатичката технологија
    • Упатства
      • Упатства од областа на операции на финансиските пазари
      • Упатства од областа на девизно работење
      • Упатства од областа на платните системи и платежните услуги
      • Упатства од областа на кредитни работи со нерезиденти
      • Упатства од областа на статистиката
      • Упатства од областа на супервизијата
      • Упатства од областа на трезорско работење
    • Циркулари
    • Регулатива за државни хартии од вредност
      • Примарен пазар на државни хартии од вредност
      • Секундарен пазар на државни хартии од вредност
    • Прописи и документи од монетарното работење во периодот на монетарното осамостојување
    • Интерна регулатива
      • Интерна регулатива од областа на корпоративното управување
  • Решавање банки
    • Решавање
    • Подготвителни активности
    • Инструменти за решавање
    • Минимална стапка на сопствени средства и дозволени обврски (МРЕЛ)
    • Фонд за решавање
    • Вреднување
    • Законска регулатива

Скопје, 8 март 2023 

Интервју со гувернерката на Народната банка, Анита Ангеловска-Бежоска. Гувернерката говори за сите преземени мерки од страна на НБ за време на неколкуте последователни кризи, ковид и постковид периодот, енергетската и прехранбената криза, ценовните шокови и преземените мерки за намалување на високата инфлација. Исто така, Ангеловска-Бежоска зборува и за новиот Закон за платежни услуги и платни системи кој стапи на сила од јануари годинава, за поттикнувањето на зеленото финансирање, заштититата на корисниците на банкарски услуги, како и за ризикот од деглобализација.

 

МАРИЛИ: Македонската економија се соочила со повеќе кризи во минатото, што е специфично за последнава и како глобалните ценовни шокови се одразуваат на нашата економија, која е увозно зависна?

АНГЕЛОВСКА-БЕЖОСКА: Како што посочувате, македонската економија како мала транзициска економија се соочила со повеќе шокови со кои успешно сме се справиле задржувајќи ја мароекономската стабилност како резултат на институционалниот капацитет на централната банка, широкиот монетарен инструментариум, поддршката и добрата координација со другите макроекономски политики, како и од експертската јавност, којашто била особено важна за справување со бројните шпекулации поврзани со девизниот курс, банкарскиот систем и сл., коишто како по правило се јавувалe во сите кризни епизоди, дополнително  обременувајќи го и онака тешкиот амбиент. 

Нема дилема дека справувањето со секоја криза е голем предизвик, но она што е специфично во тековниот контекст е дека зборуваме не за една, туку за неколку последователни кризи коишто траат подолго време, кризи од досега невидени размери. Станува збор за шокови коишто во голема мера се на страната на понудата и оттаму, едновремено предизвикуваат забавување на економскиот раст, но и на забрзување на инфлацијата. Штом забрзува инфлацијата, се стеснува просторот за поддршка на економијата од страна на носителите на макроекономски политики. Ова е многу поразлично  во споредба со кризни епизоди кога во услови на ниска инфлација има простор за спроведување полабава монетарна и фискална политика со цел да се ублажи ударот врз реалната економија.

Имајќи предвид дека сме мала и отворена економија, којашто е значително зависна од увоз, а посебно во делот на снабдувањето со енергенти, се разбира дека актуелните геополитички случувања, нарушувањата во снабдувањето и неизвесноста коишто ја зафатија глобалната економија и коишто имаат силен одраз на меѓународните пазари, се пренесуваат и врз нашата економија. Светските цени на храната достигнаа историски највисоко ниво во март минатата година (60% раст во однос на претпандемичниот период), а на енергентите во август, минатата година кога цената на електричната енергија беше 650%, а на гасот 250% повисока од крајот на 2021 година. Сѐ повисоките цени на енергентите на светските пазари многу брзо се пренесоа и кај нас и ја придвижија домашната инфлација, а воедно предизвикаа значително проширување на трговскиот дефицит. Минатата година, просечната инфлација достигна 14,2%, од која околу три четвртини се директен ефект од увозните притисоци врз цените на прехранбените и енергетските производи. Истовремено, дефицитот на трговската сметка значително се прошири, главно од енергијата, чиј увоз вредносно се зголеми за околу 2,1 пати во 2022 година, во споредба со претходната година. Ваквата состојба уште повеќе ги исфрли на површина децениски присутните структурни слабости во домашната економија и потребата за забрзано спроведување на структурните реформи со кои ќе се зајакнат фундаментите и ќе се зголеми отпорноста на надворешните шокови.

 

МАРИЛИ: Што презема НБ за зауздување на инфлацијата и за одржување на монетарната стабилност?

АНГЕЛОВСКА - БЕЖОСКА: По подолг период на ниска глобална инфлација, минатата година инфлацијата достигна историски високи нивоа, а особено кај помалку развиените економии. Така во  регионот на Централна и Југоисточна Европа годишната инфлацијата е околу 13%, во просек. Ова наметна потреба од реакција на централните банки.

Во услови на нeстабилно надворешно окружување и сѐ повисоки ценовни притисоци, Народната банка уште од крајот на 2021 година започна со промени во монетарната политика. Најпрво, започнавме со соодветни промени во ликвидноста, а од април лани, па досега и преку зголемување на каматните стапки. Затегнувањето на монетарната политика има за цел да ги стабилизира инфлациските очекувања и со тоа да придонесе за одржување на стабилноста на девизниот курс и стабилизирање на инфлацијата на среден рок. Исто така, беа преземени и дополнителни мерки како на пример инструментот задолжителна резерва, преку коишто се зајакнуваат монетарните сигнали, а истовремено му се дава поддршка на процесот на денаризација на економијата и се поттикнува штедењето во домашна валута. Со оглед на монетарната стратегија на стабилен девизен курс на денарот во однос на еврото, промените во домашната монетарна политика  ги одразуваат и промените во монетарната политика на Европската централна банка, иако нашите реакции започнаа порано во однос на ЕЦБ ‒ ЕЦБ го направи првото зголемување на каматната стапка во јули минатата година, а намалување на ликвидноста најави за март 2023 година. Народната банка донесе и дополнителни системски мерки,  заради натамошно јакнење на отпорноста на банкарскиот систем, којшто е стожер на финансиската стабилност на нашата економија.

 

МАРИЛИ: Дали се преземаат стимулативни мерки за енергетска трансформација на економијата и кои се конкретните чекори што ги прави НБРМ за поттикнување на зеленото финансирање?

АНГЕЛОВСКА-БЕЖОСКА: Значителен дел од домашната инфлација минатата година се должи на растот на цените во енергетската компонента, којашто ги опфаќа цените на струјата за домаќинствата, горивата, топлинската енергија и сл. Во однос на цените на струјата, во оваа компонента е опфатен само директниот ефект од промените на цените на струјата на регулираниот пазар за потрошувачите, но не индиректните ефекти од порастот на трошоците за електрична енергија за компаниите, коишто се пренесуваат врз финалните цени на останатите производи и услуги.

Нема дилема дека со подлабоките и побрзи реформи и со зајакнувањето на одржливоста на домашниот енергетски сектор може да се постигне значително ублажување на ценовните притисоци од енергетската криза, но и да се ублажат притисоците кај трговскиот дефицит и девизниот пазар. Централните банки, со својот мандат, немаат директна улога во овој процес. Сепак, Народната банка прави напори да обезбеди поповолен амбиент за инвестирање во обновливи извори на енергија. За таа цел се и промените кај инструментот задолжителна резерва, насочени кон поттикнување на финансирањето инвестиции во обновливи извори на енергија и енергетска одржливост. Станува збор за нестандардна мерка со која се поттикнува кредитирањето на проектите поврзани со домашното производство на електрична енергија од обновливи извори.

Исто така, би посочила дека сме во завршна фаза на изготвување и на Стратегија за поттикнување „зелени финансии“ и нивен системски пристап од аспект на одржување и на финансиската стабилност. Стратегијата ќе опфати системски мерки за подигнување на свеста за климатските промени и потребата за нивно намалување преку активности на финансискиот сектор, водејќи сметка истовремено за одржување и на неговата стабилност и непречена кредитна поддршка на економската активност.

 

МАРИЛИ: Минатата година одбележавте 30 години монетарна самостојност. Со изложбата „В/редности и вредности“ во Музејот на НБ , Банката покажа дека го негува културното наследство. Колку, според Вас, македонскиот бит е внесен во нашите пари, кои се со специфичен дизајн во кој културното наследство е универзална карактеристика што им дава бесценета вредност на банкнотите?

АНГЕЛОВСКА-БЕЖОСКА: Народната банка е институција што повеќе од две децении е вклучена во собирањето, зачувувањето и заштитувањето на македонското културно наследство, поточно на еден сегмент од раскошната културна ризница на нашата држава.

Музејот на Народната банка има многу важна улога во заштитата на нашето нумизматичко културно наследство, коешто не само што е особена, заедничка културно-историска вредност, туку е неодминлив извор за осознавање и веродостојно толкување различни аспекти од нашето долго монетарно и економско минато.

Изложбата којашто ја организиравме минатата година со цел да одбележиме еден важен државотворен настан од поновата македонска историја, имаше навистина голем одглас во пошироката јавност. Тоа е веројатно така бидејќи изложбата многу непосредно ни ги откри реалните културно-историски и уметнички вредности коишто служеле како инспирација за создавањето на дизајнот на современите македонски пари. Всушност, имавме можност на едно место да видиме дел од артефактите коишто се отсликани на нашите банкноти.

Во целиот период на нашата монетарна независност, Народната банка беспоштедно и посветено работи на градење на довербата во нашата национална валута, така што можам да кажам дека со минатогодишната изложба покажавме и дека денарот е навистина прекрасен спој на исклучителни културни орнаменти, а истовремено и валута којашто овозможува економска сигурност за нашите граѓани. Или со зборовите на бесмртниот Виргилиј од Енеида, „decus et tutamen“, денарот е наш украс и заштита во економска, социјална и културна смисла.

 

МАРИЛИ: Новиот Закон за платежни услуги и платни системи стапи на сила од јануари. Како еден од важните сегменти во законот се посочува заштитата на потрошувачите. Што е она што е поразлично во овој закон во однос на заштитата на потрошувачите?

АНГЕЛОВСКА-БЕЖОСКА: Отворањето на пазарот за нови даватели на платежни услуги и проширувањето на сетот на платежни услуги коишто ќе се нудат се значајни придобивки за нашата економија од новиот Закон за платежни услуги и платни системи. Со тоа се создаваат предуслови за понуда на нови, иновативни платежни услуги и производи, коишто на граѓаните и на фирмите ќе им овозможат побрзо и поефикасно извршување на плаќањата, а по поволни финансиски услови.

Но, овие измени се проследени и со соодветни регулаторни барања заради овозможување заштита на потрошувачите. Така, постои обврска за давателот за задолжително информирање на потрошувачот за условите под кои може да користи платежни услуги, пред склучувањето на договор, како и информирање за надоместоците за најчесто користените, односно најрепрезентативните услуги поврзани со платежната сметка. Воедно, Народната банка издаде листа од 11 најрепрезентативни услуги поврзани со платежната сметка за кои редовно ќе прибира податоци за надоместоците од секој давател на платежни услуги и ќе ги објавува на својата интернет-страница во компаративен контекст. Првото објавување на надоместоците на интернет-страницата на Народната банка е предвидено за крајот на септември оваа година. На овој начин, граѓаните ќе имаат брза и лесно достапна информација за надоместоците кога одлучуваат кај кој давател да користат платежни услуги.

Исто така, новина во Законот е дефинирањето сметка со основни функции за граѓаните, преку која ќе може да вршат редовни платежни трансакции со готовина, трансакции со дебитни картички и со кредитен трансфер, во рамките на средствата со кои располагаат на таа сметка. За овие услуги надоместокот којшто ќе се наплаќа од давателите на платежни услуги ќе биде ограничен на 0,1% од просечно исплатената нето-плата, или околу 31 денар. Покрај ова ограничување на трошокот за одржување на платежната сметка, Законот предвидува банките и штедилниците да не наплаќаат надоместоци за користење на сметката со основни функции за потрошувачите од ранливите категории (корисници на издршка, парична помош од социјална заштита, привремена невработеност, додаток за дете и слично). Законот предвидува други видови заштита на потрошувачите, како на пример доколку настане случај на неавторизирани платежни трансакции и слично.

 

МАРИЛИ: Кои други активности ги презема Народната банка за поголема заштита на корисниците на банкарски услуги?

АНГЕЛОВСКА-БЕЖОСКА: Последниве години, Народната банка постојано работи на зајакнување на активностите во доменот на заштита на корисниците на банкарски услуги, како и натамошно зајакнување на финансиската едукација на населението како важен предуслов за поголема финансиска инклузија и истовремено поголема свесност за предностите и ризиците при користењето на финансиските услуги. Од минатата година, во Народната банка започна да функционира посебна организациска единица – Дирекцијата за заштита на потрошувачите и финансиска едукација, што ги потврдува нашите заложби за натамошна финансиска едукација и поголема заштита на потрошувачите – физички лица кои се корисници на услуги од банкарскиот сектор.

Во првата година од работењето, Дирекцијата работеше на разгледување и дополнување на постојната регулатива од доменот на заштита на потрошувачите, прибирање податоци и анализа на поставеноста на банките во доменот на заштита на потрошувачите, а во текот на оваа година ќе започнат и редовни наменски контроли над банките во овој домен. Во завршна фаза е подготовка на циркулар за банките којшто ги содржи најдобрите практики од оваа област, којшто треба да овозможи натамошно унапредување на транспарентноста и пристапот на банките и штедилниците кон своите клиенти, вклучително и пристапот кон поплаките примени од нив.

Од 2021 година, заради зголемување на транспарентноста, банките започнаа со објавување стандардни табели со основните податоци за кредитите и депозитите што ги нудат, коишто се достапни и на интернет-страницата на Народната банка.

Народната банка, во соработка  со другите финансиски регулатори, веќе одреден период работи на подготовка на Предлог-закон за финансиски омбудсман, со што се регулира решавањето на евентуалните спорови помеѓу физичките лица како корисници на финансиски услуги и финансиските институции. Сите овие активности треба да овозможат значително унапредување на рамката за заштита на потрошувачите во финансискиот сектор.  

 

МАРИЛИ: Постојат одредени мислења дека тековно се соочуваме со ризик од  деглобализација. Како овој процес би се одразил на малите и трговско зависни економии како нашата држава?

АНГЕЛОВСКА-БЕЖОСКА: Одредени знаци за забавена глобализација имаше и во периодот пред пандемијата кога беше видливо забавување на светската трговија. Сепак, пандемијата и војната во Украина се сметаат за најголем стрес-тест за натамошниот тек на овие трендови. Индексот за глобална поврзаност којшто го мери нивото на глобализација преку трговијата со стоки и услуги, преку меѓународните финансиски текови, но и протокот на технологија и луѓе покажува надолно поместување во периодот на пандемијата, но потоа има одредено унапредување. Во секој случај, не може да се занемари ризикот дека последователните кризи со кои се соочуваме, на среден рок може да доведат до промени во обемот, структурата и географската димензија на глобализацијата.

Штетите од евентуалното назадување во овој процес може да бидат значителни, со подолгорочни последици, посебно кај помалку развиените, отворени држави (како што е нашата земји и земјите од регионот), бидејќи трговската, финансиската и технолошката фрагментација може да ги зголеми трошоците, да ја намали ефикасноста и да го забави растот на овие економии. Впрочем, сѐ поголемата трговска и финансиска интеграција на регионот во европската економија во изминативе декади се смета за еден од клучните фактори на економски раст. Ова е особено релевантно за македонската економија којашто има највисок степен на трговска отвореност во регионот на Западен Балкан од 140% од БДП.

Во тековниот контекст на веќе забавен економски раст како последица на последователните глобални шокови и при акутна потреба да им се одговори на новите предизвици поврзани со дигиталната трансформација, енергетската ефикасност и диверзификација и со климатските ризици, за земјите од регионот повеќе од неопходно е натамошно зајакнување, а не намалување на врските со развиените економии.

 

МАРИЛИ: Во пресрет на празникот на жената, да се осврнеме на состојбите на економското учество на жените во нашата држава. Во јули 2022 година, британскиот тинк-тенк ОМФИФ објави дека Народната банка е прва во светот меѓу централните банки и финансиските институции според застапеноста на жените на раководни позиции. Дали тоа е предност во водењето на политиките на Народната банка и дали преземате активности за поголема вклученост на жените во економијата?

АНГЕЛОВСКА - БЕЖОСКА: Со гордост можеме да истакнеме дека Народната банка се залага за еднакви можности и зајакнување на улогата на жените. Во вкупниот број вработени во Народната банка, жените се застапени со 55,9%, додека, пак, во раководната структура со над 70%. Ова беше забележано и од страна на британскиот тинк-тенк ОМФИФ којшто посочи на ова достигнување на Народната банка имајќи предвид дека во светски рамки, жените се застапени со 29%, во просек, на раководни позиции во управните одбори на финансиските институции.

Тука би нагласила дека основата за вработување и учество во раководната структура на Народната банка е пред сѐ стручноста, знаењето и подготвеноста да се даде максимумот во работата, независно од полот на вработениот.

Во ваквиот систем на еднакви можности, дојдоа до израз природните предиспозиции на жените за поголема прагматичност, поголема внимателност за ризици, изразена темелност, што е значаен придонес кон успешноста на политиките.

Состојбите во економијата се малку поразлични. Според последните податоци, процентуалното учество на жените во вкупниот број вработени во државата изнесува незадоволителни 42%. Слични состојби се забележуваат и во финансиските институции, каде што жените се застапени само со околу 28% во органите на раководење.

Но, би било еднострано доколку родовата рамноправност ја согледуваме само низ призмата на застапеноста на вработените жени во управувачките функции. Уште побитно е да се овозможи зајакнување на капацитетите на жените за финансиско управување, соодветен пристап до финансискиот систем и да им се даде неопходна поддршка за да ги зголемат своите можности за социјална вклученост. За жал, податоците покажуваа дека сѐ уште значителен дел од женската  популација не е активно вклучена на пазарот на трудот (само 41% од жените, наспроти 59% од мажите), а околу 45,4% од жените се јавуваат како корисници на кредити, наспроти 54,6% кај мажите. Треба да се потенцира дека Народната банка работи засилено и на ова поле, при што финансиската едукација и инклузија на жените е еден од приоритетите и дел од нашите стратегиски цели. 

 

Почетна За Народната банка Односи со јавноста Интервјуа
  • Поставеност, овластувања и организација на Народната банка
  • Органи на Народната банка
  • Совет на Народната банка
  • Извршен одбор
  • Гувернер
  • Вицегувернери
  • Комитети
  • Корпоративно управување
  • Цели и задачи
  • Транспарентност
  • Односи со јавноста
    • Соопштенија за печат
    • Говори
    • Интервјуа
    • Известувања
    • Слободен пристап до информации од јавен карактер
    • Овластено лице за прием на пријави од укажувачи
    • Офицер за заштита на личните податоци
    • Соработка
  • Организациска шема
  • Стратегија
  • Програма за работа
  • Меѓународни односи
  • Конференции
  • Годишна награда
  • Финансиска едукација
  • Музеј
  • Библиотека и архив
  • Кариера во Народната банка
  • Донации
  • A+
  • A-

{{Title}}

{{Intro}}
{{{Content}}}
{{#hasElements Images}}
{{#each Images}} {{#showInline ShowInGallery IsThumbNail}}
{{{dataImg this params="?width=886"}}}
{{/showInline}} {{/each}}
{{#each Images}} {{#showInline ShowInGallery IsThumbNail}}
{{{dataImg this params="?width=200&height=100"}}}
{{/showInline}} {{/each}}
{{/hasElements}}

ИНФЛАЦИЈА

 

КУРСНА ЛИСТА

Држава

Единицa валута

Среден курс во денари

EUR

Повеќе

КУРСНА ЛИСТА

за период: -

Држава Шифра Единицa валута Куповен курс во денари Среден курс во денари Среден курс во денари Продажен курс во денари

ОСНОВНИ КАМАТНИ СТАПКИ НА НАРОДНАТА БАНКА

Инструмент
Каматна стапка
Благајнички записи 

5,35%

Расположлив кредит преку ноќ
5,85%
Расположлив депозит преку ноќ
3,95%

Расположлив депозит на седум дена

4,00%

  
Промени на основната каматна стапка

Стапки на задолжителната резерва на банки

Обврски со договорна рочност до 2 години:
во домашна валута
8,0%
во домашна валута со валутна клаузула
100%
во странска валута
21%
Обврски со договорна рочност над 2 години: 

во домашна валута
0%
во домашна валута со валутна клаузула
100%
во странска валута
5%
 


Операции на финансиските пазари

Аукции на благајнички записи
Аукции на државни хартии од вредност
Аукции на репо трансакции


Референтна стапка за пресметување на стапката на казнената камата

5,55% 

  

5,55

Каматни стапки на денарски депозити без валутна клаузула

2,73% 

СКИБОР

Сите права задржани © 2017

Почитувани, доколку имате проблем со пристапување до веќе објавените податоци, ве молиме обратете се на телефонот за техничка поддршка: 3108 206. За останатите потреби телефонска централа 3108 108 | (контакт).

Народна банка на Република Северна Македонија
Следете нѐ

  • почетна
  • контакт
  • веб мапа
  • веб инфо
  • корисни врски
  • политика за приватност
  • политика за колачиња
  • ЧПП
  • ново на социјалните мрежи
  • огласи за продажба на имот/отстранување отпад