Што се колачиња?

На нашата веб-страница користиме колачиња. Колачето претставува мала датотека којашто се состои од букви и бројки што се запишуваат на Вашиот компјутер. Колачињата не зачувуваат лични податоци, како што се Вашето име или адреса. Кога следниот пат ќе ја посетите нашата страница, колачињата ни дозволуваат да го препознаеме Вашиот пребарувач. Колачињата може да ги зачувуваат Вашите преференции и други информации, но не можат да ги читаат Вашите податоци или информации од Вашиот тврд диск или, пак, да читаат други зачувани датотеки за колачиња од други страници. Може да го наместите Вашиот веб-прелистувач да ги одбива колачињата, за што може подетално да се информирате преку нашата Политика за колачиња

Политиката за колачиња
logo
  • МК
  • EN
  • AL
  • За Народната банка
    • Поставеност, овластувања и организација на Народната банка
    • Органи на Народната банка
    • Совет на Народната банка
      • Седници на Советот
      • Начин на работа на Советот на Народната банка
    • Извршен одбор
    • Гувернер
    • Вицегувернери
    • Комитети
    • Корпоративно управување
    • Цели и задачи
    • Транспарентност
    • Односи со јавноста
      • Соопштенија за печат
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
        • 2014
        • 2013
      • Говори
      • Интервјуа
      • Известувања
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
      • Слободен пристап до информации од јавен карактер
      • Овластено лице за прием на пријави од укажувачи
      • Офицер за заштита на личните податоци
      • Соработка
    • Организациска шема
    • Стратегија
    • Програма за работа
    • Меѓународни односи
      • Односи со ЕУ
        • Претпристапна помош
          • Соопштенија
          • Презентации и говори
        • Билтени за проекти
      • Односи со меѓународни финансиски институциии
      • Техничка соработка
    • Конференции
      • Конференција на високо ниво
      • Деветта меѓународна истражувачка конференција
        • Фотогалерија
      • 15. конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Vienna Initiative – Full Forum (22-24 March 2023), Skopje
        • Соопштенија
        • Фотогалерија
      • 14. конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Осма меѓународна истражувачка конференција
      • Јубилеј 30 години монетарна самостојност
      • Работилница: Најдобрите практики за управување со човечките ресурси во банкарскиот систем во Република Северна Македонија, 10-11 ноември 2021 година
      • Виртуелна регионална работилница за статистика во организација на Народната банка на Република Северна Македонија, 11 декември 2020 година
      • 11-та Конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Седма меѓународна истражувачка конференција
      • Меѓународна конференција на високо ниво за монетарна политика и управување со финансиски средства (Мериот Хотел Скопје), 16. Февруари 2018 година
      • Десетта јубилејна конференција за плaќања и пазарна инфраструктура
      • Свечено одбележување на јубилејот по повод 25 години од монетарното осамостојување на Република Македонија
      • Шеста меѓународна истражувачка конференција
      • Петта меѓународна истражувачка конференција
      • Работната група на БИС за Монетарната политика во Централна и Источна Европа
      • Прв регионален форум на Источна Европа и Централна Азија за финансиска вклученост
      • Четврта меѓународна истражувачка конференција: "Справување со структурните ригидности во контекст на ефективноста на трансмисијата на монетарната политика"
      • Трета регионална конференција за финансиска едукација за Европа и Централна Азија
      • Трета меѓународна истражувачка конференција: "На патот кон заздравување и одржлив раст во променетото глобално окружување"
      • Втора меѓународна истражувачка конференција на тема: "Поставеноста на политиките и глобалното опкружување: нов консензус од кризата?"
      • Конференција по повод на одбележувањето 20 години од монетарното осамостојување на Република Македонија
      • Отворање на заеднички Јавен информативен центар на Светска банка и НБРМ
      • 23 Годишна конференција на Групацијата на банкарски супервизори од централна и источна Европа (БСЦИЕ)
      • Конференција: Конкурентноста на земјите на Југоисточна Европа и предизвиците на патот кон ЕУ
      • Работилница: Цените на храната и инфлацијата
      • Работилница: Проблеми во мерењето на инфлацијата
      • Работилница на тема: Енергетска потрошувачка во РМ и нејзиниот ефект врз билансот на плаќања
      • Јубилеј 60 години Централно - банкарски активности во Република Македонија
      • Работилница: Високото ниво на готовите пари во оптек во Република Македонија
    • Годишна награда
    • Финансиска едукација
    • Музеј
    • Библиотека и архив
    • Кариера во Народната банка
      • Народната банка како работодавач
      • Вработување во Народната банка
      • Практична работа во Народната банка
    • Донации
  • Монетарна политика
    • Поставеност на монетарната политика
    • Извршен одбор за монетарната политика
    • Спроведување на монетарната политика
      • Операции на отворениот пазар
        • Аукции на благајнички записи
        • Аукции на репо-трансакции
        • Дефинитивни трансакции
      • Задолжителна резерва
      • Расположливи депозити
      • Расположлив кредит преку ноќ
      • Интрадневен кредит
      • Ликвидносна состојба на банкарскиот систем
    • Промени на основната каматна стапка на Народната банка
  • Финансиски пазари
    • Аукции на благајнички записи
    • Меѓубанкарски пазар на депозити
      • Меѓубанкарска каматна стапка на пазар на депозити-СКИБОР (Skopje Interbank Offered Rate)
      • Меѓубанкарска каматна стапка на пазар на депозити-МКДОНИА (Macedonian Denar Overnight Index Average)
      • Тргување на меѓубанкарски пазар на депозити
    • Аукции на државни хартии од вредност
    • Девизен пазар
    • Секундарен пазар со хартии од вредност
    • Информации од меѓународните финансиски пазари
  • Финансиска стабилност
    • Што е финансиската стабилност и како се одржува?
    • Финансискиот систем во Република Северна Македонија
    • Податоци и показатели
      • Показатели за финансиската стабилност
      • Податоци и показатели за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
      • Преглед на зелени показатели
      • Календар на објавување на податоци за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
    • Поставеност на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
      • Соопштенија од Комитетот за финансиска стабилност
      • Стратегија за спроведување на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
      • Извештаи за Комитетот за финансиска стабилност
    • Дефиниција, опфат и цели на макропрудентната политика во Република Северна Македонија
    • Улогата на Народната банка
    • Макропрудентни инструменти на Народната банка
      • Заштитни слоеви на капиталот
      • Мерки насочени кон кредитокорисниците
      • Други макропрудентни инструменти
      • Одлуки за поставеноста на макропрудентните инструменти на Народната банка
      • Макропрудентни извештаи
    • Публикации
      • Извештаи за финансиската стабилност
      • Извештаи за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
      • Анкетни истражувања
      • Анализи и работни материјали
      • Обрасци
    • Стрес-тестирање на банкарскиот сектор
  • Супервизија
    • Банкарска супервизија и регулатива
    • Законска регулатива
      • Лиценцирање
      • Адекватност на капиталот
      • Кредитен ризик
      • Ликвидносен ризик
      • Валутен ризик
      • Останати ризици
      • Супервизија и надзор
      • Сметководство, финансиски извештаи, објавување и ревизија
      • Заштита на потрошувачи при договори за потрошувачки кредити
      • Кредитен регистар
      • Останата регулатива
      • Супервизорски циркулари
      • Нацрт регулатива
        • Предлог регулатива за доставување податоци во системот ИСИДОРА
    • Банкарски систем на Северна Македонија
    • Организациона структура на супервизијата
    • Прашања и одговори
    • Прашања и одговори од девизното работење
    • Спречување перење пари и финансирање на тероризам
      • Стратешки документи
      • Закон и подзаконски акти за спречување перење пари и финансирање на тероризам
        • Закон за СППФТ
        • Подзаконски акти на Народната банка
      • Меѓународни организации и национални институции
      • Меѓународни стандарди
      • Презентации
  • Платни системи и платежните услуги
    • Македонска платежна инфраструктура
    • Улогата на Народната банка во платните системи
      • Надзорна улога
      • Стандарди за работа на платните системи
    • Регулатива за платните системи и платежните услуги
    • Платежни институции, институции за електронски пари и оператори на платни системи
      • Издавање дозволи
      • Регистри
    • Платежна статистика
    • Конференции, новости и публикации
    • Национален совет за платните системи
    • Порта за иновации
    • Споредете ги надоместоците за платежните услуги
  • Македонски пари
    • Книжни пари во оптек
    • Ковани пари во оптек
    • Ковани пари за колекционерски цели
    • Дизајн на новите полимерни пари
    • Листа на успешно тестирани машини
  • Статистика
    • Програма за статистички истражувања 2023 - 2027
    • Календар на објавување на податоци
    • Билтени
    • Монетарна статистика и статистика на каматните стапки
      • Монетарна статистика
      • Статистика на каматните стапки
    • Екстерни статистики
      • Платен биланс
      • Oфицијални девизни резерви и девизна ликвидност
      • Меѓународна инвестициска позиција
      • Директни инвестиции
        • Директни инвестиции - Движења
        • Директни инвестиции - Состојби
      • Портфолио инвестиции (КППИ)
      • Надворешно-трговска размена
      • Надворешен долг
      • Eфективен девизен курс (РЕДК)
    • Финансиски сметки
      • Статистика на финансиските сметки
      • Должнички хартии од вредност
    • СДДС Плус - Специјален систем за дисеминација на податоци плус
    • Основни економски показатели и цени на недвижности
    • Известувањa за потребите на статистиката
    • Соопштенија за печат
    • НБСтат - Статистички веб портал
  • Публикации
    • Годишни извештаи
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
      • 2003
      • 2002
      • 2001
      • 2000
      • 1999
      • 1998
      • 1997
      • 1996
      • 1995
      • 1994
      • 1993
      • 1992
    • Најнови макроекономски показатели
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
    • Квартални извештаи
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
    • Квартални извештаи за банкарскиот систем
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
    • Полугодишни извештаи (до 2010)
      • 2010
      • 2009
      • 2008
    • Анкетни истражувања
      • Aнкета за кредитна активност
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
      • Анкета за инфлациските очекувања (до јули 2017 година)
        • 2017
        • 2016
        • 2015
        • 2014
        • 2013
      • Анкета за инфлациските очекувања и очекувањата за движењето на реалниот БДП
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
    • Извештај за финансиска состојба на Народната банка
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • Истражување
      • Работни материјали
      • Анализи
      • Економски истражувања (2001-2004)
      • Клуб на истражувачи
        • 1 сесија 01.07.2011
        • 2 сесија 02.09.2011
        • 3 сесија 02.12.2011
        • 4 сесија 02.03.2012
        • 5 сесија 08.06.2012
        • 6 сесија 14.09.2012
        • 7 сесија 07.12.2013
        • 8 сесија 08.03.2013
        • 9 сесија 07.06.2013
        • 10 сесија 26.09.2013
        • 11 сесија 19.12.2013
        • 12 сесија 13.03.2014
        • 13 сесија 12.06.2014
        • 14 сесија 18.09.2014
        • 15 сесија 11.12.2014
        • 16 сесија 19.03.2015
        • 17 сесија 11.06.2015
        • 18 сесија 17.09.2015
        • 19. сесија 10.12.2015
        • 20. сесија 10.03.2016
        • 21. сесија 9.06.2016
        • 22. сесија 15.09.2016
        • 23. сесија 16.12.2016
        • 24. сесија 02.03.2017
        • 25. сесија 01.06.2017
        • 26. сесија 14.09.2017
        • 27. сесија 07.12.2017
        • 28. сесија 15.3.2018
        • 29. сесија 13.6.2018
        • 30. сесија 26.9.2018
        • 31. сесија 13.12.2018
        • 32. сесија 21.03.2019
        • 33. сесија 26.6.2019
        • 34. сесија 20.9.2019
        • 35. сесија 12.12.2019
        • 36. сесија 17.09.2020
        • 37. сесија 17.12.2020
        • 38. сесија 05.03.2021
        • 39. сесија 01.07.2021
        • 40. сесија 16.09.2021
        • 41. сесија 22.12.2021
        • 42. сесија 31.03.2022
        • 43. сесија 30.06.2022
        • 44. сесија 26.09.2022
        • 45. сесија 23.12.2022
        • 46. сесија 30.03.2023
        • 47. сесија 15.06.2023
        • 48. сесија 21.09.2023
        • 49. сесија 21.12.2023
        • 50. сесија 28.03.2024
        • 51. сесија 27.06.2024
        • 52. сесија 26.09.2024
        • 53. сесија 19.12.2024
        • 54. сесија 27.03.2025
      • Програма за истражувачка дејност
      • Аналитички прилози во кварталните извештаи
      • Збирки на трудови од конференции
      • Разно
    • Библиографии
    • Стратегии
  • Прописи
    • Закони
    • Одлуки
      • Одлуки од областа на операции на финансиските пазари
      • Одлуки од областа на девизното работење
      • Одлуки од областа на платните системи и платежните услуги
      • Одлуки од областа на статистиката
      • Одлуки од областа на трезорско работење
        • Управување со книжни и ковани пари
        • Издавање, пуштање во оптек и повлекување од оптек на книжни и ковани пари
      • Одлуки од областа на решавањето банки
      • Одлуки од областа на супервизијата
      • Одлуки врз основа на Законот за финансиска стабилност
      • Одлуки од областа на сметководството и финансиското известување
      • Одлука за видот и висината на надоместоците за услугите коишто ги дава Народната банка на Република Северна Македонија
      • Одлуки од областа на информатичката технологија
    • Упатства
      • Упатства од областа на операции на финансиските пазари
      • Упатства од областа на девизно работење
      • Упатства од областа на платните системи и платежните услуги
      • Упатства од областа на кредитни работи со нерезиденти
      • Упатства од областа на статистиката
      • Упатства од областа на супервизијата
      • Упатства од областа на трезорско работење
    • Циркулари
    • Регулатива за државни хартии од вредност
      • Примарен пазар на државни хартии од вредност
      • Секундарен пазар на државни хартии од вредност
    • Прописи и документи од монетарното работење во периодот на монетарното осамостојување
    • Интерна регулатива
      • Интерна регулатива од областа на корпоративното управување
  • Решавање банки
    • Решавање
    • Подготвителни активности
    • Инструменти за решавање
    • Минимална стапка на сопствени средства и дозволени обврски (МРЕЛ)
    • Фонд за решавање
    • Вреднување
    • Законска регулатива

 

Скопје, 24 август 2020 година

 

ЕЦБ донесе значајна одлука – за првпат овозможи Народната банка да има пристап до девизна ликвидност во евра. Како дојде до ваквата важна одлука?

На самиот почеток на ковид-кризата, ние како централна банка покренавме иницијатива која беше поддржана од сите централни банки од Западен Балкан, за обезбедување пристап до девизна ликвидност во евра од ЕЦБ. Сите ние сме земји кои иако сѐ уште не сме членки на Европската Унија и дел од евросистемот, имаме висок степен на економска поврзаност со европската економија, а еврото како валута има значајна улога во економските текови. Иницијативата ја презентиравме и пред меѓународните финансиски институции, кои ни дадоа поддршка, а потоа следеа одделните билатерални барања, кои беа оценувани од ЕЦБ.

Позитивниот одговор следеше по позитивната оцена на ЕЦБ за фундаментите на економијата и капацитетот на централната банка соодветно и навремено да реагира и успешно да ја одржува макрофинансиската стабилност. Со оглед на тоа што ни е овозможен брз и едноставен пристап до девизна ликвидност во евра од страна на ЕЦБ, јасно е дека нивната оцена и перцепција за нас е поволна.

За што ќе се користат овие средства? Што е користа за економијата?

Поддршката која ЕЦБ ни ја даде преку нејзиниот позитивен одговор на нашето барање е многу значајна. Во основа значи брз пристап до девизна ликвидност во евра, доколку тоа ни е потребно.

Имајќи предвид дека во ек е пандемија, која во глобални рамки значајно ја зголемува неизвесноста и делува врз економските остварувања и врз условите на финансиските пазари, носителите на политиките мора да располагаат со инструменти за реакција, во случај на материјализација на поголеми ризици.

Ние и на почетокот на кризата и сега, како економија имаме денарска и девизна ликвидност, која е на високо и адекватно ниво. Во периодот од избувнувањето на кризата, Народната банка презеде мерки преку кои се обезбеди дополнителна денарска ликвидност во банкарскиот систем, а воедно дополнително зајакнаа и девизните резерви. Обезбедени се средства и преку меѓународните финансиски институции, но и на меѓународниот финансиски пазар. Сепак, оваа криза се карактеризира со неизвесност и оттаму не е исклучена можноста за затегнување на финансиските услови, односно зголемување на трошоците за финансирање или намалување на ликвидноста. Токму доколку се случи вакво сценарио, овој инструмент на ЕЦБ нам ни овозможува брз пристап до ликвидност во евра, под поволни услови, што секако значи и поголем простор за брзо и ефикасно дејствување.

Вкупниот износ на девизна ликвидност кој Народната банка може да го обезбеди од ЕЦБ изнесува 400 милиони евра, а користењето на овие средства може да биде постепено, сѐ до постигнување на овој максимален износ за периодот до средината на следната година или додека е потребно. Преку Народната банка, овие средства ќе можат да ги користат деловните банки, ако имаат потреба од девизна ликвидност, што дополнително ја гарантира стабилноста на банкарскиот систем кој е стожер за економијата. Ако биде потребно, ликвидноста од репо-линијата на ЕЦБ ќе биде значајна поддршка за стабилноста на системот, што се надоврзува на неговата отпорност на шокови, потврдена и на последните стрес-тестирања.

Ќе има ли Народната банка големи трошоци кон ЕЦБ за оваа репо-линија?

Со можноста за користење на средства од репо-линијата е овозможено Народната банка да обезбеди девизна ликвидност во евра на привремена основа, со рочност до 3 месеци, врз основа на пласирање на хартии од вредност кај ЕЦБ. Каматната стапка на репо-линијата е на ниво на основната стапка за рефинансирање на ЕЦБ и тековно изнесува 0%. Ова значи брз пристап до ликвидност, без притоа Народната банка да има потреба да ги продава хартиите од вредност со кои располага и носат определени приноси, или пак да ги чува средствата расположливи во секое време на сметка кај странските банки по негативна каматна стапка во тековните услови. Оттука, цената на репо-линијата е димензионирана на начин што ја прави да биде поатрактивна и поповолна споредено со понеповолните услови на глобалните финансиски пазари, особено ако дојде до идно интензивирање на пандемијата на ковид-19.

Дали репо-линијата од ЕЦБ е и дополнителна поддршка на стабилноста на денарот?

Секако. Самиот факт што како централна банка, независно од условите на меѓународните финансиски пазари имаме гарантиран брз пристап до ликвидност во евра од ЕЦБ, јасно посочува дека тоа е важна дополнителна поддршка на стабилноста на девизниот курс. Велам дополнителна, бидејќи нивото на девизни резерви е високо и според сите показатели за адекватност, резервите се во комфорна зона.

Но, топ тема до пред некој ден беше тоа што „Еуростандард банка“ отиде во стечај. Мораше ли?

Прво, сакам да нагласам дека не постои централна банка која сака да донесе или лесно носи решение за одземање на дозволата за основање и работење на банка. Тоа е тешка одлука, која следува по детални супервизорски оцени и анализи и откако сите алтернативни решенија кои значат подобар исход се исцрпени.

Како и што објаснивме на прес-конференцијата, заради потребата од резервација за еден поголем дел од кредитните пласмани, сопствениците на Банката имаа преземено обврска за докапитализација на Банката во првата половина на оваа година, над уплатата од 11 милиони евра во текот на 2019 година со која покажаа одредена респонзивност со зголемување на капиталот на Банката што беше клучно за одржување на минималните законски барања.

Имајќи ги предвид состојбите во Банката, единствено докапитализација беше можно решение. Јасно им укажувавме на сопствениците на сериозноста на состојбата во која се наоѓаше банката и инсистиравме на итна докапитализација, потенцирајќи дека ако не се случи докапитализацијата, Народната банка ќе нема друг избор освен преземање на најстрогата мерка – укинување на дозволата за основање и работење на банката. За жал, сопствениците не го обезбедија потребниот капитал за првата половина од оваа година, ниту обезбедија издржано и реално решение за пренесување на сопственоста на инвеститор. Неисполнувањето на обврската за докапитализација заедно со поголемите загуби доведе до несолвентност на банката.

Велам издржано и реално решение, бидејќи со оглед на финансиската состојба на Банката, издржано решение значеше и инвеститор кој би извршил брза докапитализација во обем и со динамика кои би овозможиле нејзина одржливост. А секако, за некој да биде сопственик на банка треба да мине и низ целосно документиран процес на оцена на соодветноста за акционер во согласност со критериумите дефинирани во Законот за банките.

Целиот тим и јас вложивме максимални напори, во согласност со законските прописи, да се изнајде поповолно решение, вклучително и преку интензивна комуникација со сопствениците, но и комуникација со потенцијалниот инвеститор посочен од нив. На крајот мораше да се преземе ваквиот чекор, како што бара и Законот за банките. Впрочем, тој е и законска обврска, со чие почитување се заштитува банкарскиот систем, но клучно – се заштитуваат и депонентите и доверителите на конкретната банка.

Со свои реакции се јавија политичките партии. Кој е Вашиот одговор на овие реакции?

Како што нагласивме веќе – Народната банка е институција со уставно и законски гарантирана независност и самостојност, која при остварување на своите законски утврдени цели и задачи се води исклучиво од законите, притоа штитејќи го интересот на граѓаните. Токму заради професионалноста и независноста на централната банка, со години наназад се одржува макроекономската стабилност, што е нотирано и во извештаите на сите релевантни меѓународни финансиски институции, како и во извештаите на европските институции. Затоа, повторно повикуваме да се почитуваат самостојноста и независноста на Народната банка, да не се инволвира во политички дискусии, а нејзините одлуки да не се ставаат во политички контекст.

Направивте ли сѐ за да ги заштитите граѓаните што ги користеа услугите на оваа банка?

Народната банка го вложи максимумот – сите мерки кои ги презедoвме кон „Еуростандард банка“ се за заштита на граѓаните кои беа нејзини депоненти. Впрочем, и воопшто, секоја супервизорска мерка што се презема кон некоја банка е во таа насока. Како конкретен пример би ја посочила мерката за ограничување на кредитирањето, која беше преземена кон „Еуростандард банка“ – со неа се заштитија депозитите. Ако не се стореше тоа, „Еуростандард банка“ депозитите на граѓаните и компаниите ќе можеше да ги пласира во кредити, а без да има доволен сопствен капитал на чиј товар треба да паднат евентуални загуби. Народната банка мораше и на овој начин да ги заштити граѓаните и компаниите кои беа депоненти на „Еуростандард банка“ и го сторивме тоа.

Штитејќи го интересот на депонентите и доверителите, активно ги остарувавме и сите активности кои по укинувањето на дозволата за основање и работење на банката, во периодот до отпочнување на стечајната постапка се законска надлежност на Народната банка. Заштитен е имотот на „Еуростандард банка“, со што се обезбедени дел од предусловите за спроведување ефикасна и брза стечајна постапка во рамки на која треба да се наплатат побарувањата на доверителите и дел од депонентите. Инаку, надлежноста на Народната банка завршува со отворање на стечајната постапка, кога управувањето со целокупниот имот го презема стечајниот управник. Доколку стечајната постапка се води успешно, може да се очекува брза и ефикасна наплата на побарувањата на доверителите на „Еуростандард банка“.Изминатите денови, нашиот тим беше максимално посветен и за да придонесе за што побрзо да се спроведат административните процедури поврзани со исплатата на обесштетувањето на депозитите на граѓаните од страна на Фондот за осигурување на депозити и се надеваме дека исплатата ќе започне навремено.

Да, беше соопштено дека се работи на тоа што побрзо да завршат административните процедури поврзани со исплатата на обесштетувањето од страна на Фондот. До каде се активностите, што да очекуваат граѓаните? 

Ние сме во постојан контакт со Фондот, со залагања процесот да се одвива успешно. Фондот веќе соопшти преку кои банки ќе се одвива исплатата – „Стопанска банка“ АД Скопје, „НЛБ Банка“ АД Скопје, „Халкбанк“ АД Скопје и „Комерцијална банка“ АД Скопје. Важно е да се знае дека депонентите на „Еуростандард банка“ не треба своите побарувања по основ на депозит да ги пријавуваат кај стечајниот управник. Инаку, од Фондот, обесштетени ќе бидат и депозитите на трговците-поединци и на физичките лица кои согласно со Законот за трговски друштва не се сметаат за трговци. Се работи на тоа да се поедностават административните процедури за издавање на потврдите за осигурените депозити, а имајќи ги предвид околностите со пандемијата на ковид-19 и неопходноста да се заштити здравјето, се прави и соодветна распределба на депонентите по групи. Од Фондот сме известени дека се преземаат активности и за други прашања, за да се излезе во пресрет на депонентите и процесот да се одвива што поефикасно. Оние граѓани кои во овој период не се во земјата, треба да бидат спокојни, бидејќи исплатата на обесштетувањето за нивниот депозит може да се оствари и понатаму, кога тие ќе бидат во можност. Истото важи и за наследниците на депозитите кои се предмет на наследување и оставинска постапка – нивната исплата ќе може да се оствари во секое време по завршување на оставинската постапка. Верувам дека штом бидат прецизирани сите детали, од Фондот ќе ги известат депонентите, при што ќе биде соопштен и датумот на кој ќе започне обесштетувањето, во рамки на законските рокови.

Што ќе биде со кредитокорисниците?

Начинот на измирување на обврските врз основа на кредитите, граѓаните и компаниите кои биле клиенти на „Еуростандард банка“ ќе треба да го регулираат со стечајниот управник, кој се очекува навремено да сподели информации со нив. Во рамки на овој процес, клучно е поддршка за граѓаните и компаниите да испорачаат банките и одличен сигнал е што тие, преку Македонската банкарска асоцијација веќе соопштија дека се подготвени да излезат во пресрет на клиентите.

Им гарантирате ли на граѓаните дека другите банки се сигурни?

Сите други банки се сигурни и стабилни, односно сигурен и стабилен е севкупниот банкарски систем, во чија вкупна актива „Еуростандард банка“ учествуваше само со 1,3%. Како што истакнав и неодамна, „Еуростандард банка“ е изолиран случај, кој нема да влијае на другите банки.

Најновите расположливи податоци покажуваат дека банките, и покрај зголемената неизвесност во глобалната и домашната економија, остварија солидни резултати, кои се и подобри споредено со податоците од крајот на март кога ковид-кризата сѐ уште не беше посилно присутна во македонската економија. Kапиталот на банките и дополнително зајакна, како резултат на задржување на најголемиот дел од нивните добивки за зголемување на нивниот капитал, што е резултат и на препораката што им ја упативме на почетокот на ковид-кризата. Притоа, нешто повеќе од половина од капиталот на банките претставува вишок над законскиот минимум што е исклучително значајно за заштита на банкарскиот систем од шокови, каков што е пандемијата на ковид-19. Квалитетот на сопствените средства е исклучително висок и доминантен дел од нив од околу 90% се состојат од редовниот основен капитал, како најквалитетен слој од сопствените средства на банкарскиот систем.

Гаранција за стабилноста на банкарскиот систем е и тоа што ликвидноста со која банките располагаат е на високо ниво, и покрај тоа што тие привремено ги одложија наплатите на значаен дел од кредитите.

Дали другите банки имаат соодветно ниво на капитал?

Најдобро мерило за тоа е стапката на адекватност на капиталот на банкарскиот систем, која на крајот на првото полугодие забележа натамошен раст и е во рамки на историскиот максимум – со изземање на „Еуростандард банка“ изнесува 17,2%, односно е повеќе од двојно повисока од законскиот минимум од 8%. Кај сите банки, стапката на адекватност на капиталот е во распон од околу 14% до 22%, односно кај најголем дел е двојно повисока од минималното законско барање, што е од клучно значење за стабилноста на банките и банкарскиот систем во целина.

А имаат ли доверба граѓаните – што се случува со депозитите по пропаѓањето на „Еуростандард“?

Кај депозитите на домаќинствата не се присутни невообичаени движења за овој период од месецот. Ова се потврдува и преку информациите кои на дневна основа ги добиваме од банките. Ова е значаен сигнал дека граѓаните имаат доверба во банкарскиот систем. И треба да е така, бидејќи како што не еднаш сме посочиле, банкарскиот систем е еден најцврстите носечки столбови на македонската економија.

 

Граѓаните се интересираат – одложувањето на наплатата на кредитите кај банките е до крајот на септември. Може ли да очекуваат ново одложување?

Постојано го следиме развојот на случувањата и притоа, секако, подготвени сме соодветно да ги приспособуваме политиките и навремено да реагираме во согласност со нашите надлежности. Во тек се анализи, врз основа на кои наскоро ќе се заземе став по однос на ова прашање, водејќи сметка и за потребите на граѓаните, и за стабилноста на банкарскиот систем. 

 

Интервјуто е достапно тука.

Почетна За Народната банка Односи со јавноста Интервјуа
  • Поставеност, овластувања и организација на Народната банка
  • Органи на Народната банка
  • Совет на Народната банка
  • Извршен одбор
  • Гувернер
  • Вицегувернери
  • Комитети
  • Корпоративно управување
  • Цели и задачи
  • Транспарентност
  • Односи со јавноста
    • Соопштенија за печат
    • Говори
    • Интервјуа
    • Известувања
    • Слободен пристап до информации од јавен карактер
    • Овластено лице за прием на пријави од укажувачи
    • Офицер за заштита на личните податоци
    • Соработка
  • Организациска шема
  • Стратегија
  • Програма за работа
  • Меѓународни односи
  • Конференции
  • Годишна награда
  • Финансиска едукација
  • Музеј
  • Библиотека и архив
  • Кариера во Народната банка
  • Донации
  • A+
  • A-

{{Title}}

{{Intro}}
{{{Content}}}
{{#hasElements Images}}
{{#each Images}} {{#showInline ShowInGallery IsThumbNail}}
{{{dataImg this params="?width=886"}}}
{{/showInline}} {{/each}}
{{#each Images}} {{#showInline ShowInGallery IsThumbNail}}
{{{dataImg this params="?width=200&height=100"}}}
{{/showInline}} {{/each}}
{{/hasElements}}

ИНФЛАЦИЈА

 

КУРСНА ЛИСТА

Држава

Единицa валута

Среден курс во денари

EUR

Повеќе

КУРСНА ЛИСТА

за период: -

Држава Шифра Единицa валута Куповен курс во денари Среден курс во денари Среден курс во денари Продажен курс во денари

ОСНОВНИ КАМАТНИ СТАПКИ НА НАРОДНАТА БАНКА

Инструмент
Каматна стапка
Благајнички записи 

5,35%

Расположлив кредит преку ноќ
5,85%
Расположлив депозит преку ноќ
3,95%

Расположлив депозит на седум дена

4,00%

  
Промени на основната каматна стапка

Стапки на задолжителната резерва на банки

Обврски со договорна рочност до 2 години:
во домашна валута
8,0%
во домашна валута со валутна клаузула
100%
во странска валута
21%
Обврски со договорна рочност над 2 години: 

во домашна валута
0%
во домашна валута со валутна клаузула
100%
во странска валута
5%
 


Операции на финансиските пазари

Аукции на благајнички записи
Аукции на државни хартии од вредност
Аукции на репо трансакции


Референтна стапка за пресметување на стапката на казнената камата

5,55% 

  

5,55

Каматни стапки на денарски депозити без валутна клаузула

2,73% 

СКИБОР

Сите права задржани © 2017

Почитувани, доколку имате проблем со пристапување до веќе објавените податоци, ве молиме обратете се на телефонот за техничка поддршка: 3108 206. За останатите потреби телефонска централа 3108 108 | (контакт).

Народна банка на Република Северна Македонија
Следете нѐ

  • почетна
  • контакт
  • веб мапа
  • веб инфо
  • корисни врски
  • политика за приватност
  • политика за колачиња
  • ЧПП
  • ново на социјалните мрежи
  • огласи за продажба на имот/отстранување отпад