Што се колачиња?

На нашата веб-страница користиме колачиња. Колачето претставува мала датотека којашто се состои од букви и бројки што се запишуваат на Вашиот компјутер. Колачињата не зачувуваат лични податоци, како што се Вашето име или адреса. Кога следниот пат ќе ја посетите нашата страница, колачињата ни дозволуваат да го препознаеме Вашиот пребарувач. Колачињата може да ги зачувуваат Вашите преференции и други информации, но не можат да ги читаат Вашите податоци или информации од Вашиот тврд диск или, пак, да читаат други зачувани датотеки за колачиња од други страници. Може да го наместите Вашиот веб-прелистувач да ги одбива колачињата, за што може подетално да се информирате преку нашата Политика за колачиња

Политиката за колачиња
logo
  • МК
  • EN
  • AL
  • За Народната банка
    • Совет на Народната банка
      • Седници на Советот
    • Гувернер
    • Корпоративно управување
    • Комитет за ревизија
    • Цели и задачи
    • Транспарентност
    • Односи со јавноста
      • Ковид-19 – Одговор на Народната банка
      • Соопштенија за печат
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
        • 2014
        • 2013
      • Говори
      • Интервјуа
      • Известувања
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
      • Слободен пристап до информации од јавен карактер
      • Овластено лице за прием на пријави од укажувачи
      • Офицер за заштита на личните податоци
    • Организациска шема
    • Стратегија
    • Програма за работа
    • Меѓународни односи
      • Односи со ЕУ
        • Претпристапна помош
          • Соопштенија
          • Презентации и говори
        • Билтени за проекти
      • Односи со меѓународни финансиски институциии
      • Техничка соработка
    • Конференции
      • Vienna Initiative – Full Forum (22-24 March 2023), Skopje
        • Соопштенија
        • Фотогалерија
      • 14. конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Осма меѓународна истражувачка конференција
      • Работилница: Најдобрите практики за управување со човечките ресурси во банкарскиот систем во Република Северна Македонија, 10-11 ноември 2021 година
      • Виртуелна регионална работилница за статистика во организација на Народната банка на Република Северна Македонија, 11 декември 2020 година
      • 11-та Конференција за плаќањата и пазарната инфраструктура
      • Седма меѓународна истражувачка конференција
      • Меѓународна конференција на високо ниво за монетарна политика и управување со финансиски средства (Мериот Хотел Скопје), 16. Февруари 2018 година
      • Десетта јубилејна конференција за плaќања и пазарна инфраструктура
      • Свечено одбележување на јубилејот по повод 25 години од монетарното осамостојување на Република Македонија
      • Шеста меѓународна истражувачка конференција
      • Петта меѓународна истражувачка конференција
      • Работната група на БИС за Монетарната политика во Централна и Источна Европа
      • Прв регионален форум на Источна Европа и Централна Азија за финансиска вклученост
      • Четврта меѓународна истражувачка конференција: "Справување со структурните ригидности во контекст на ефективноста на трансмисијата на монетарната политика"
      • Трета регионална конференција за финансиска едукација за Европа и Централна Азија
      • Трета меѓународна истражувачка конференција: "На патот кон заздравување и одржлив раст во променетото глобално окружување"
      • Втора меѓународна истражувачка конференција на тема: "Поставеноста на политиките и глобалното опкружување: нов консензус од кризата?"
      • Конференција по повод на одбележувањето 20 години од монетарното осамостојување на Република Македонија
      • Отворање на заеднички Јавен информативен центар на Светска банка и НБРМ
      • 23 Годишна конференција на Групацијата на банкарски супервизори од централна и источна Европа (БСЦИЕ)
      • Конференција: Конкурентноста на земјите на Југоисточна Европа и предизвиците на патот кон ЕУ
      • Работилница: Цените на храната и инфлацијата
      • Работилница: Проблеми во мерењето на инфлацијата
      • Работилница на тема: Енергетска потрошувачка во РМ и нејзиниот ефект врз билансот на плаќања
      • Јубилеј 60 години Централно - банкарски активности во Република Македонија
      • Работилница: Високото ниво на готовите пари во оптек во Република Македонија
    • Годишна награда
    • Финансиска едукација
    • Музеј
    • Библиотека и архив
    • Кариера во Народната банка
      • Народната банка како работодавач
      • Вработување во Народната банка
      • Практична работа во Народната банка
  • Монетарна политика
    • Поставеност на монетарната политика
    • Комитет за оперативна монетарна политика
    • Спроведување на монетарната политика
      • Операции на отворениот пазар
      • Задолжителна резерва
      • Расположливи депозити
      • Расположлив кредит преку ноќ
      • Интрадневен кредит
      • Ликвидносна состојба на банкарскиот систем
    • Промени на основната каматна стапка на Народната банка
  • Финансиски пазари
    • Аукции на благајнички записи
    • Меѓубанкарски пазар на депозити
      • Меѓубанкарска каматна стапка на пазар на депозити-СКИБОР (Skopje Interbank Offered Rate)
      • Меѓубанкарска каматна стапка на пазар на депозити-МКДОНИА (Macedonian Denar Overnight Index Average)
      • Тргување на меѓубанкарски пазар на депозити
    • Аукции на државни хартии од вредност
    • Девизен пазар
    • Секундарен пазар со хартии од вредност
    • Информации од меѓународните финансиски пазари
  • Финансиска стабилност
    • Извештаи за финансиската стабилност
    • Индикатори за финансиската стабилност
    • Анкети
    • Заштитни слоеви на капиталот
    • Порта за иновации
    • Закон за финансиска стабилност
  • Супервизија
    • Банкарска супервизија и регулатива
    • Законска регулатива
      • Лиценцирање
      • Адекватност на капиталот
      • Кредитен ризик
      • Ликвидносен ризик
      • Валутен ризик
      • Останати ризици
      • Супервизија и надзор
      • Сметководство, финансиски извештаи, објавување и ревизија
      • Заштита на потрошувачи при договори за потрошувачки кредити
      • Кредитен регистар
      • Останата регулатива
      • Нацрт регулатива
      • Заштитни слоеви на капиталот
      • Макропрудентни инструменти
    • Извештаи, показатели, презентации и обрасци
      • Извештаи за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
      • Податоци и показатели за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
      • Анализи и презентации
      • Обрасци
      • Алатки
      • Календар на објавување на податоци за банкарскиот систем на Република Северна Македонија
    • Банкарски систем на РСМ
    • Организациона структура на супервизијата
    • Капитална Спогодба (Базел II и Базел III)
    • Прашања и одговори
    • Прашања и одговори од девизното работење
    • Порта за иновации
    • Спречување перење пари и финансирање на тероризам
      • Стратешки документи
      • Закон и подзаконски акти за спречување перење пари и финансирање на тероризам
      • Меѓународни организации и национални институции
      • Меѓународни стандарди
      • Презентации
  • Платни системи
    • Македонска платежна инфраструктура
    • Улогата на Народната банка во платните системи
      • Надзорна улога
      • Стандарди за работа на платните системи
    • Регулатива за платните системи
    • Платежна статистика
    • Конференции, новости и публикации
    • Национален совет за платните системи
    • Порта за иновации
  • Македонски пари
    • Книжни пари во оптек
    • Ковани пари во оптек
    • Ковани пари за колекционерски цели
    • Дизајн на новите полимерни пари
    • Листа на успешно тестирани машини
  • Статистика
    • Програма за статистички истражувања 2018 - 2022
    • Календар на објавување на податоци
    • Билтени
    • Монетарна статистика и статистика на каматните стапки
      • Монетарна статистика
      • Статистика на каматните стапки
    • Екстерни статистики
      • Платен биланс
      • Oфицијални девизни резерви и девизна ликвидност
      • Меѓународна инвестициска позиција
      • Директни инвестиции
        • Директни инвестиции - Движења
        • Директни инвестиции - Состојби
      • Портфолио инвестиции (КППИ)
      • Надворешно-трговска размена
      • Надворешен долг
      • Eфективен девизен курс (РЕДК)
    • Финансиски сметки
      • Статистика на финансиските сметки
      • Должнички хартии од вредност
    • СДДС Плус - Специјален систем за дисеминација на податоци плус
    • Основни економски показатели и цени на недвижности
    • Известувањa за потребите на статистиката
    • Соопштенија за печат
    • НБСтат - Статистички веб портал
  • Публикации
    • Годишни извештаи
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
      • 2003
      • 2002
      • 2001
      • 2000
      • 1999
      • 1998
      • 1997
      • 1996
      • 1995
      • 1994
      • 1993
      • 1992
    • Месечни информации
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
    • Квартални извештаи
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
    • Квартални извештаи за банкарскиот систем
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
    • Полугодишни извештаи (до 2010)
      • 2010
      • 2009
      • 2008
    • Анкетни истражувања
      • Aнкета за кредитна активност
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
      • Анкета за инфлациските очекувања (до јули 2017 година)
        • 2017
        • 2016
        • 2015
        • 2014
        • 2013
      • Анкета за инфлациските очекувања и очекувањата за движењето на реалниот БДП
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
    • Извештај за финансиска состојба на Народната банка
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • Истражување
      • Работни материјали
      • Анализи
      • Економски истражувања (2001-2004)
      • Клуб на истражувачи
        • 1 сесија 01.07.2011
        • 2 сесија 02.09.2011
        • 3 сесија 02.12.2011
        • 4 сесија 02.03.2012
        • 5 сесија 08.06.2012
        • 6 сесија 14.09.2012
        • 7 сесија 07.12.2013
        • 8 сесија 08.03.2013
        • 9 сесија 07.06.2013
        • 10 сесија 26.09.2013
        • 11 сесија 19.12.2013
        • 12 сесија 13.03.2014
        • 13 сесија 12.06.2014
        • 14 сесија 18.09.2014
        • 15 сесија 11.12.2014
        • 16 сесија 19.03.2015
        • 17 сесија 11.06.2015
        • 18 сесија 17.09.2015
        • 19. сесија 10.12.2015
        • 20. сесија 10.03.2016
        • 21. сесија 9.06.2016
        • 22. сесија 15.09.2016
        • 23. сесија 16.12.2016
        • 24. сесија 02.03.2017
        • 25. сесија 01.06.2017
        • 26. сесија 14.09.2017
        • 27. сесија 07.12.2017
        • 28. сесија 15.3.2018
        • 29. сесија 13.6.2018
        • 30. сесија 26.9.2018
        • 31. сесија 13.12.2018
        • 32. сесија 21.03.2019
        • 33. сесија 26.6.2019
        • 34. сесија 20.9.2019
        • 35. сесија 12.12.2019
        • 36. сесија 17.09.2020
        • 37. сесија 17.12.2020
        • 38. сесија 05.03.2021
        • 39. сесија 01.07.2021
        • 40. сесија 16.09.2021
        • 41. сесија 22.12.2021
        • 42. сесија 31.03.2022
        • 43. сесија 30.06.2022
        • 44. сесија 26.09.2022
        • 45. сесија 23.12.2022
        • 46. сесија 30.03.2023
      • Програма за истражувачка дејност
      • Аналитички прилози во кварталните извештаи
      • Збирки на трудови од конференции
      • Разно
    • Библиографии
    • Стратегии
  • Прописи
    • Закони
    • Одлуки
      • Одлуки од областа на операции на финансиските пазари
      • Одлуки од областа на девизното работење
      • Одлуки од областа на платните системи
      • Одлуки од областа на статистиката
      • Одлуки од областа на трезорско работење
        • Управување со книжни и ковани пари
        • Издавање на книжни и ковани пари
      • Одлуки од областа на супервизијата
      • Одлуки врз основа на Законот за финансиска стабилност
      • Одлуки од областа на сметководството и финансиското известување
      • Одлука за видот и висината на надоместоците за услугите коишто ги дава Народната банка на Република Северна Македонија
      • Одлуки од областа на информатичката технологија
      • Одлуки од областа за користење информации
    • Упатства
      • Упатства од областа на операции на финансиските пазари
      • Упатства од областа на девизно работење
      • Упатства од областа на платните системи
      • Упатства од областа на кредитни работи со нерезиденти
      • Упатства од областа на статистиката
      • Упатства од областа на супервизијата
      • Упатства од областа на трезорско работење
    • Супервизорски циркулари
    • Регулатива за државни хартии од вредност
      • Примарен пазар на државни хартии од вредност
      • Секундарен пазар на државни хартии од вредност
    • Прописи и документи од монетарното работење во периодот на монетарното осамостојување
    • Интерна регулатива
      • Интерна регулатива од областа на корпоративното управување

„Комуникацијата со јавноста и транспарентноста на Народната банка низ годините: приоритет, предизвици и постигнувања”

Зад нас одамна ги оставивме времињата кога мотото “централните банки треба да зборуваат што е можно помалку” беше општо прифатена конвенција. Денес постои јасен консензус дека јасната, ефективна и едноставна комуникација со јавноста на централните банки e една од клучните алатки во исполнувањето на нејзиниот мандат. Преку својата комуникација централните банки делуваат на очекувањата, ја намалуваат неизвесноста и создаваат попредвидлив амбиент, а на тој начин ги прават попредвидливи реакциите на економските субјекти. Оттука, не само преку конкретните мерки, туку и преку комуникацијата со јавноста централните банки влијаат на ефикасноста на исполнувањето на своите цели, го јакнат својот кредибилитет и довербата на јавноста.

Сосема накусо да се осврнам на клучните причини, коишто низ времето доведоа до еволуција на транспарентноста и комуникацијата на централните банки.  Прво, појавата на растечката инфлација во седумдесеттите години, кога централните банки почнаа активно да управуваат со инфлациските очекувања, преку појасна и отворена комуникација во насока на нивно стабилизирање, а со тоа и смирување на инфлацијата. Второ, воведувањето на стратегијата на целење на инфлацијата во деведесеттите години, којашто подразбира јавна објава на квантитативна инфлациска цел, а со текот на времето доведе до тоа речиси сите централни банки да ги објавуваат своите цели, макроекономски проекции, а некои централни банки дури и идната патека на каматните стапки. Трето, во поновата историја тоа е појавата на глобалната финансиска криза која што беше катализатор на тектонски промени во начинот на којшто централните банки комуницираат. Нарушеното праќање на монетарните сигнали, воведувањето на лепеза на неконвенционални мерки во тој период од страна на многу централни банки, вклучително и нашата, за кратко време наметна потреба од почеста и појасна отвореност на централните банки кон јавноста. Глобалните централни банки започнаа и со т.н. “forward guidance”, однапред најавувајќи ја патеката на каматните стапки, временската точка до која тие би  се држеле на ниско ниво, обемот и динамиката со коишто би продолжиле со вбризгување ликвидност во економијата, пред да почнат со повлекувањето и слично. Можеби најдобра илустрација на промените во комуникацијата на централните банки е споредбата на познатата мантра на Жан Клод Трише “we never pre - commit”  и историската изјава на Mарио Драги  во 2012 година “whatever it takes” , којашто покажува целосна промена во отвореноста на централните банки.

Добро е трендовите во отвореноста и комуникацијата на централната банка да ги видиме и низ призмата на конкретни индекси коишто се обидуваат да ја квантифицираат транспарентноста[1]. Еден од најсеопфатните индекси, содржи пет димензии поврзани со транспарентноста на централните банки.  Првата се однесува на отвореноста на централните банки во однос на целите на политиката, втората димензија е економска и се однесува на економските информации што централните банки ги комуницираат (податоците врз основа на кои се носат одлуките, моделите за проекции и оцена на политиката и самите прогнози), третата е процедурална, односно покажува дали има експлицитни правила и стратегија и механизам за носење на одлуките, четвртата се однесува на тоа колку брзо централните банки ги објавуваат своите одлуки, заедно со соодветно образложение на причините и последиците од носењето на одлуката и последната се однесува на тоа дали централните банки јавно објавуваат информации околу можните проблеми и пречки во спроведувањето на политиката. Вкупниот индекс значајно се зголемува од 1998 година до 2019 година речиси кај сите земји, вклучително и кај водечките централни банки. На пример во случајот на еврозоната овој индекс се зголемува од 8 на 12, додека за ФЕД промената е од 7 на 12,5. Она што е важно дека ваков изразен тренд на зголемување на транспарентноста има и кај нашата централна банка, чијшто индекс од 5 во 1998 се зголемува на 9 во 2019 година, со најголеми позитивни придвижувања во однос на податоците, моделите и проекциите коишто се комуницираат во контекст на носење на одлуките, како и во однос на брзината на објавување и образложенијата поврзани со одлуките.

Но во централно банкарската заедница не се менува само отвореноста и обемноста на информациите коишто се даваат. Голема промена во последниве години се случува и во однос на целната група на централните банки – периметарот се проширува од финансиските пазари и експертите кон пошироката јавност. Зошто ова се случува и зошто нашето свртување кон пошироката јавност е императив? Прво, долго време опстојуваме во периоди на кризи (финансиската криза, ковид кризата, војната во Украина), поради што сме принудени освен со стандардните, да реагираме и со “неконвенционални” мерки коишто дотогаш не биле применувани, но и да бидеме присутни во јавноста многу почесто и  пофокусирано од претходно. На пример во ковид кризата, и ние и многу други централни банки воведовме низа мерки за намалување на последиците од пандемијата. Освен монетарното релаксирање се прибегна и кон други мерки коишто дотогаш не беа начин на којшто централните банките реагираат. На пример, се воведоа т.н привремени мораториуми во отплатата на кредитите на фирмите и населението, со коишто им се олесни привремено товарот во услови кога економијата принудно мораше да хибернира. Второ, и мандатите на централните банки постепено се модифицираат, од воведувањето на финансиската стабилност во нашиот периметар па се до зелените финансии, за коишто на пример во 2021 година околу 63% од централните банки се изјаснуваат дека треба да бидат нивен мандат, поради влијанието на климатските промени врз исполнувањето на основните цели. Ова значи дека нашите цели, инструменти, мерки стануваат покомплексни, поврзани со конкретни прашања што се од директно значење за општата популација, а тоа бара поедноставен, полесен, побрз и подиректен начин на комуникација. Последните глобални случувања и растечката инфлација, се уште една епизода којашто е незапаметена во последниве неколку децении и во глобални рамки прераснува во т.н. “криза на трошоци на живот”. Самото име кажува дека оваа криза има влијание врз секоја индивидуа во општествата, што уште повеќе ја нагласува оваа потреба да се биде “разбран” од пошироката јавност, да се делува на очекувањата за иднината за да може и да се намали притисокот врз цените, а кај нас особено и за да се “стесни” просторот за шпекулации и деструктивни изјави коишто чинат дополнителна општествена штета.

Како централните банки се обидуваат да дојдат поблиску до пошироката јавност? Една од повидливата промени се каналите на комуникација, но и се поголемиот фокус на економската и финансиска едукација. Новите канали се однесуваат на интернет страниците,  социјалните мрежи, но и организација на различни настани. Во анкета спроведена на крајот на 2021 година на примерок од 75 централни банки констатирано е дека 80% од банките ја користат интернет станицата како модул на комуникација, при што некои банки имаат “слојна комуникација” – еден ист концепт има едноставни, но и многу комплексни објаснувања согласно целната публика. Кај 40% од анкетираните банки економската/финансиската едукација е директно посочена како област на интернет страниците, а над 90% од анкетираните банки го користат твитер профилот за куса, јасна и директна комуникација. Голем е процентот на банки (над 80%), коишто користат и комуникација и преку јутјуб канал, а околу 40% од банките организираат посебни средби и настани со пошироката јавност. Слично, во анкета за Central banking од оваа година, иако традиционалните канали на комуникација (соопштенија за печат, прес конференции) остануваа доминантни и клучни инструменти, сепак централните банки посочуваат дека нешто над 50% од пораките кои ги праќаат до јавноста се праќаат преку социјалните мрежи, каде постои и интеракција со јавноста и можност да се оцени мислењето/сентиментот во врска со централната банка.

Каде сме ние како централна банка во овие обиди да се зголеми транспарентноста, но и да се редизајнира начинот на којшто комуницираме, со цел да бидеме поедноставни, разбрани и да можеме ефективно да ги пратиме пораките до јавноста? Споменав дека нашата транспарентност расте, слично како и кај останати централни банки. Оцените се позитивни и во рамки на неодамнешната мисија на ММФ, во рамки на пилот проектот за оцена на нашиот профил согласно новиот Кодекс за транспарентност на централните банки, преку којашто добивме и насоки на коишто работиме за да ја подигнеме комуникацијата и транспарентноста на повисоко ниво. Го зголемуваме присуството преку традиционалните канали на комуникација. На пример, за илустрација бројот на соопштенијата за јавност од околу 50 соопштенија во 2013 година, достигна над 200 соопштенија во 2022 година. Видливи се и напорите коишто ги правиме да ги диверзифицираме каналите на пренесување на нашите пораки – покрај редовните алатки, се почесто ги користиме социјалните мрежи, ги поедноставуваме информациите, користиме алатки за визуелизација. Народната банка го засили присуството на социјалните медиуми[2] и воедно го подобри квалитетот на објавите. На една од овие мрежи којашто најмногу се користи, од 2018 до 2022 година има зголемување од 23,4% на објавените постови на профилот на Народната банка. Со цел пренесување на активностите на Народната банка преку овие канали на комуникација, наменети за широката јавност, значително е поедноставен јазикот и концептот на содржината. Започнавме и со користење на дизајнирани илустрации со цел поттикнување на интеракција на публиката со објавите. 

Oчигледно е дека централните банки постојано работат на зголемување на својата транспарентност и промени во комуникацијата. Промени коишто значат не само поголема присутност на централната банка во просторот на информации, туку и промена во квалитетот на комуницирање, прилагодување на комуникацијата на новите бранови на дигитализацијата и се поголемо приближување кон пошироката јавност. Овие чекори се неопходни, во свет во којшто централните банки се соочуваат со деликатни предизвици, проширување на мандатот, промени во инструментите со коишто делуваат на исполнувањето на своите цели. Уште повеќе, пошироката комуникација на централните банки добива на тежина и како неопходна алатка во битката со невистинити и лажни вести, шпекулации, неодговорни изјави коишто можат да го загрозат остварувањето нa целите на централната банка, коишто се јавно добро. За жал, во последниов период кај нас ваквите шпекулативни и неодговорни напади и изјави се многу чести, нанесувајќи општествена штета и подривајќи ги темелите на некои прашања за коишто треба да имаме општествен и професионален консензус.

Оттаму и потребата освен до традиционалните целни групи и преку традиционалните канали, да се направи поголем исчекор и да се праќаат пораки кои се блиски, разбирливи и најважно од се релевантни за широката јавност. Во секој случај, независно од начинот на комуникација останува потребата пораките да се јасни, конзистентни и транспарентни. Само на таков начин можеме да имаме ефективна комуникација, да управуваме соодветно со очекувањата и да ги остваруваме своите цели бидејќи, како што посочува Michael Woodford  - “For not only do expectations about policy matter, […]but very little else matters”.

 

 



[1] Dincer/Eichengreen/Geraats revised Central Bank Transparency Data Set for 1998-2019, март 2022 година. 
[2] Народната банка е присутна на социјалните медиуми како Фејсбук, Твитер и Јутјуб од 2016 година и Инстаграм од 2019 година. 

 

Скопје, 29 декември, 2022 година

Почетна За Народната банка Односи со јавноста Говори Анита Ангеловска-Бежоска (2018-)
  • Совет на Народната банка
  • Гувернер
  • Корпоративно управување
  • Комитет за ревизија
  • Цели и задачи
  • Транспарентност
  • Односи со јавноста
    • Ковид-19 – Одговор на Народната банка
    • Соопштенија за печат
    • Говори
    • Интервјуа
    • Известувања
    • Слободен пристап до информации од јавен карактер
    • Овластено лице за прием на пријави од укажувачи
    • Офицер за заштита на личните податоци
  • Организациска шема
  • Стратегија
  • Програма за работа
  • Меѓународни односи
  • Конференции
  • Годишна награда
  • Финансиска едукација
  • Музеј
  • Библиотека и архив
  • Кариера во Народната банка
  • A+
  • A-

{{Title}}

{{Intro}}
{{{Content}}}
{{#hasElements Images}}
{{#each Images}} {{#showInline ShowInGallery IsThumbNail}}
{{{dataImg this params="?width=886"}}}
{{/showInline}} {{/each}}
{{#each Images}} {{#showInline ShowInGallery IsThumbNail}}
{{{dataImg this params="?width=200&height=100"}}}
{{/showInline}} {{/each}}
{{/hasElements}}

ИНФЛАЦИЈА


КУРСНА ЛИСТА

Држава

Единицa валута

Среден курс во денари

EUR

Повеќе

КУРСНА ЛИСТА

за период: -

Држава Шифра Единицa валута Куповен курс во денари Среден курс во денари Среден курс во денари Продажен курс во денари

ОСНОВНИ КАМАТНИ СТАПКИ НА НАРОДНАТА БАНКА

Инструмент
Каматна стапка
Благајнички записи 

5,50%

Расположлив кредит преку ноќ
6,00%
Расположлив депозит преку ноќ

3,40%


Промени на основната каматна стапка

Стапки на задолжителната резерва на банки

Обврски во:
Домашна валута
5%
Домашна валута со валутна клаузула
50%
Странска валута
19%
 


Операции на финансиските пазари

Аукции на благајнички записи
Аукции на државни хартии од вредност
Аукции на репо трансакции


Референтна стапка за пресметување на стапката на казнената камата

4,75%

 

Каматни стапки на денарски депозити без валутна клаузула

1,31%

СКИБОР
Имот на банките и штедилниците наменет за продажба
Информации од јавен карактер

Сите права задржани © 2017

Почитувани, доколку имате проблем со пристапување до веќе објавените податоци, ве молиме обратете се на телефонот за техничка поддршка: 3108 206. За останатите потреби телефонска централа 3108 108 | [email protected] (контакт).

Народна банка на Република Северна Македонија
Следете нѐ

  • почетна
  • контакт
  • веб мапа
  • веб инфо
  • корисни врски
  • политика за приватност
  • политика за колачиња
  • ЧПП
  • ново на социјалните мрежи
  • информации за потрошувачите
  • огласи за продажба на имот/отстранување отпад
  • имот на банките и штедилниците наменет за продажба